پرش لینک ها

طراحی داخلی خانه ؛ 4 نکته کلیدی که باید بدانید!

اختصاصی شرکت معماری تب دیزاین: بازسازی یا طراحی داخلی خانه، می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های زندگی شما باشد. رسیدن به نتیجه ایده‌آل در فرآیند طراحی و اجرا، وابسته به رعایت اصول معماری بسیاری است؛ اصولی که از تغییرات ناگهانی و پر هزینه جلوگیری می‌کنند. اگر شما هم قصد طراحی داخلی خانه خود را دارید، بهتر است هوشمندانه و آگاهانه در این مسیر قدم بگذارید تا در آینده متحمل هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده، نشوید! به همین جهت آشنایی با اصول معماری و گام‌های ضروری در فرآیند طراحی و دکوراسیون داخلی بسیار مهم است. تنها در این صورت است که می‌توانید خانه رویایی خودتان را به بهترین شکل در واقعیت بسازید.

به جهت اهمیت این موضوع، ما در این مقاله به بررسی 4 نکته کلیدی کاربردی برای فرآیند طراحی داخلی خانه می‌پردازیم. هر آنچه که در فرآیند طراحی داخلی با آن مواجه خواهید شد، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است؛ از سبک و رنگ گرفته تا نورپردازی و مبلمان. با دانستن این اصول اولیه، می‌توانید انتخاب‌های بهتری در فرآیند طراحی داخلی خانه داشته باشید. با ما همراه باشید.

طراحی داخلی خانه در تبریز- تب‌دیزاین

هر آنچه که باید در مورد طراحی داخلی خانه بدانید!

در ادامه به بررسی مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عناصر معماری برای پروژه‌های طراحی داخلی خانه می‌پردازیم؛ عناصری که با ساماندهی و عرصه‌بندی مناسب، شخصیت و کیفیت فضایی خانه را شکل می‌دهند. به همین جهت در فرآیند تصمیم‌گیری در مورد این عناصر ارزشمند معماری باید دقت ویژه‌ای به خرج داد. این عناصر، شامل سبک طراحی، پالت رنگی، نورپردازی و مبلمان دکوراسیون داخلی می‌شوند.

طراحی داخلی خانه در تبریز- تب‌دیزاین

۱- سبک مناسب برای طراحی داخلی خانه

این روزها سبک‌های متنوعی در پروژه‌های طراحی داخلی خانه اجرا می‌شوند. به صورت یک قاعده کلی، فرآیند انتخاب سبک مناسب برای هر پروژه‌ای بر اساس نوع کاربری ساختمان، مقیاس پروژه، عملکرد فضایی، بودجه پروژه و همچنین علایق و نیازهای کاربران انجام می‌شود. امروزه محبوب‌ترین سبک‌های طراحی داخلی، سبک‌های کلاسیک، نئوکلاسیک، مدرن، مینیمال و آوانگارد هستند. یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در انتخاب سبک هم هماهنگی آن با متراژ فضاست.

به عنوان مثال قطعاً انتخاب سبک کلاسیک در خانه‌ای کوچک، یک اشتباه بزرگ است. چرا که با توجه به اصول سبک کلاسیک در خانه‌ای با محدودیت فضایی، آشفتگی و ازدحام بصری ایجاد می‌شود. پس برای انتخاب سبک مناسب برای پروژه‌های طراحی داخلی خانه، باید به اصول اساسی معماری پایبند باقی بمانید. فقط در این صورت است که می‌توانید صاحب خانه‌ای شیک و آرامش‌بخش شوید!

طراحی داخلی خانه در تبریز- تب‌دیزاین

۲- پالت رنگی ویژه برای طراحی داخلی خانه در تبریز

پالت رنگی، حس فضایی خانه شما را شکل می‌دهد. از سویی دیگر نحوه انتخاب ترکیب رنگی سبب تأثیرگذاری بر روحیه ساکنان خانه هم می‌شود. اولین قدم برای ایجاد فضایی آرامش‌بخش در پروژه‌های طراحی داخلی خانه، انتخاب پالت رنگی مناسب است. پالت رنگی خانه شما می‌تواند نمودی از سلیقه منحصربه‌فرد و حس و حال دلخواه شما باشد. اما همه چیز در فرآیند انتخاب رنگ به سلیقه شخصی برنمی‌گردد. عوامل تعیین‌کننده بسیاری در این فرآیند نقش دارند. به جرئت می‌توان گفت که مهم‌ترین عامل، هماهنگی ترکیب رنگی با سبک طراحی داخلی خانه شماست. رنگ و سبک پروژه‌های طراحی داخلی خانه باید یک ترکیب زیبا و هارمونیک ایجاد کنند. یک معمار و طراح مجرب می‌داند که چگونه ترکیب مناسب و هماهنگی از رنگ‌، سبک، الگو و بافت‌، برای هر متر مربع از خانه استفاده کند.

بدین ترتیب یک تِم یکپارچه و منسجم و حس فضایی ایده‌آل در خانه شما پدید می‌آید. این تِم می‌تواند امضای شخصی شما در خانه‌تان باشد. پس در فرآیند انتخاب پالت رنگی جسورانه و هوشمندانه عمل کنید و اجازه دهید جلوه‌ای از شخصیت و روحیه منحصربه‌فرد شما در خانه‌تان نمایان شود. اما توجه داشته باشید که این تِم و پالت رنگی باید علاوه بر تطابق با نیازها و سلایق شما، از استانداردهای علم روان‌شناسی محیط و معماری هم تبعیت کند. به همین دلیل است که بهتر است این انتخاب را بر عهده تیمی از متخصصان یک شرکت طراحی داخلی بگذارید و اطمینان خاطر داشته باشید که نتیجه‌ای ایده‌آل و چشم‌نواز به دست خواهید آورد.

طراحی داخلی خانه در تبریز- تب‌دیزاین

چگونه می‌توان یک پالت رنگی مناسب برای خانه انتخاب کرد؟

برای ایجاد فضایی هماهنگ و یکپارچه در پروژه‌های طراحی داخلی خانه در تبریز می‌توان از قدرت بی‌نظیر رنگ‌ها بهره‌مند شد. برای شروع، شما می‌توانید از یک پالت رنگی متشکل از رنگ‌های خنثی به عنوان پایه و اساس طرح رنگی خانه خود استفاده کنید. سپس بر اساس سبک خانه خود با چند رنگ شاخص و زنده، جان دوباره‌ای به فضای خود ببخشید. اما به خاطر داشته باشید که شما آزادی عمل زیادی برای انتخاب پالت رنگی دارید و می‌توانید از راهکارهای مختلفی در این زمینه بهره‌مند شوید. یکی از راهکارهای هوشمندانه هم انتخاب  چند تناژ (شدت رنگ؛ کم رنگ تا پر رنگ) متفاوت از یک رنگ در طراحی خانه است. این سبک پالت رنگی مونوکروم (تک رنگ)، حس فضایی آرامش‌بخشی را در خانه ایجاد می‌کند. علاوه بر این با این راهکار عمق فضایی پروژه‌های طراحی داخلی خانه هم افزایش می‌یابد.

طراحی داخلی خانه در تبریز- تب‌دیزاین

قانون ۶۰، ۳۰، ۱۰ در انتخاب پالت رنگی

به عنوان یک قانون کلی، شما می‌توانید سه رنگ ویژه را برای پروژه‌های طراحی داخلی خانه استفاده کنید. بر این اساس 60٪ از فضای خانه با استفاده از رنگ اصلی شکل می‌گیرد. 30٪ از فضای خانه به رنگ ثانویه شما اختصاص می‌یابد  و 10٪ باقیمانده فضا با استفاده از یک رنگ برجسته و شاخص، حس و حال متفاوتی در خانه شما ایجاد می‌کند. به عنوان مثال شما می‌توانید از رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی، تناژ رنگ گرم و روشن چوب طبیعی به عنوان رنگ دوم و مشکی برای یک نقطه کانونی (مثل دیوار شاخص) و یا حتی اکسسوری‌های دکوراسیون داخلی خود استفاده کنید.

طراحی داخلی خانه در تبریز- تب‌دیزاین

کاربرد رنگ‌های ترند، زنده و شاخص در دکوراسیون داخلی خانه

از تخیلات خودتان استفاده کنید! رنگ‌های متنوعی وجود دارند که می‌توانند حس و حال متفاوتی به خانه شما ببخشند. شما می‌توانید از جدیدترین ترندهای طراحی داخلی برای دکوراسیون خانه خود استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که هنگام به‌کارگیری رنگ‌های ترند باید با احتیاط رفتار کنید. رنگی که برای یک پروژه طراحی داخلی خانه انتخاب می‌شود باید هماهنگ با کل المان‌های معماری خانه باشد. علاوه بر این سبک و پالت رنگی یک خانه باید تایم‌لِس یا بی‌زمان باشد.

بنابراین رنگ‌های ترند شاخص شاید انتخاب مناسبی برای رنگ اصلی فضا نباشند؛ البته اهمیت این موضوع برای خانه‌های کوچک، بیشتر است! در عوض شما می‌توانید از این رنگ‌های شاخص زنده به عنوان رنگ سوم فضای خود و فقط در نقاط کانونی و یا اکسسوری‌های دکوراسیون داخلی بهره‌مند شوید. در چنین شرایطی شما می‌توانید در فرآیند بازسازی خانه خود با تعویض رنگ در بخش کوچکی از فضا، تحولات اساسی در ظاهر خانه خود ایجاد کنید.

طراحی داخلی خانه در تبریز- تب‌دیزاین

۳- تعریف عرصه فضایی با نورپردازی منحصربه‌فرد و متفاوت

نورپردازی سقف، یکی از هوشمندانه‌ترین کارها برای تعریف عرصه‌های فضایی مجزا در پروژه‌های طراحی داخلی خانه است. اهمیت و میزان تأثیرگذاری این موضوع در خانه‌های بزرگ، حتی بیشتر است. چرا که اگر ساماندهی فضایی در پذیرایی و نشیمن خانه‌های بزرگ به درستی انجام نشود، با طرح‌هایی خام و فضاهایی پر از خالی، مواجه خواهیم شد! به همین جهت برای اینکه یک ساماندهی فضایی در خانه خود ترتیب دهید، بهتر است به سراغ این ایده طراحی داخلی خانه بروید.

فراموش نکنید که هدف از طراحی سقف و نورپردازی، صرفاً تأمین روشنایی خانه نیست. با طراحی سقف و اجرای کناف در خانه، می‌توان فضای بزرگ خانه را به بهترین شکل بخش‌بندی کرد. این بخش‌بندی، یک خط فکری مناسب برای نحوه چیدمان مبلمان و عناصر طراحی دکوراسیون داخلی هم در اختیار شما قرار می‌دهد. به این ترتیب شما می‌توانید با بخش‌بندی ‌کناف سقف، فضاهای متنوع پروژه‌های طراحی داخلی را ساماندهی کنید؛ فضاهایی شامل نشیمن، پذیرایی، میز غذاخوری، آشپزخانه اُپِن، فضای ورودی، بخش سیرکولاسیون و نقطه کانونی شاخص همچون تی‌وی‌وال یا دیوار پشت تلویزیون.

طراحی داخلی خانه در تبریز- تب‌دیزاین

۴- انتخاب هوشمندانه مبلمان دکوراسیون داخلی با توجه به کاربرد و تناسبات فضایی

انتخاب اندازه مناسب مبلمان با توجه به متراژ فضا یک گام ضروری برای راحت و کاربردی بودن فضاست. پس حین چیدمان پروژه‌های دکوراسیون داخلی، باید اندازه فضا و همچنین مقیاس قطعات مبلمان را در نظر بگیرید. مبلمان بزرگ در یک فضای کوچک، احساس فشردگی و ازدحام ایجاد می‌کنند. در حایلی که اگر اندازه مبلمان کوچک‌تر از استانداردهای لازم باشد، با یک فضای خالی مواجه خواهیم بود. هنگام انتخاب مبلمان برای طراحی داخلی خانه یا سایر شهرها، باید هدف و کارکرد اصلی فضا را در نظر گرفت و بر این اساس لوازم متناسبی را انتخاب کرد.

به عنوان مثال، یک اتاق نشیمن دنج به احتمال زیاد با یک ست مبلمان راحتی و صندلی‌های منحصربه‌فرد چیدمان می‌شود. در حالی که احتمالاً برای پذیرایی خانه، اصالت و کیفیت لوازم دکوراسیون داخلی در اولویت است و این موضوع در نوع و فرم مبلمان هم خود را نشان می‌دهد. ایده‌های طراحی داخلی، می‌توانند الهام‌بخش شما در فرآیند انتخاب مبلمان باشند.

طراحی داخلی خانه در تبریز- تب‌دیزاین

کلام آخر؛ اجرای پروژه‌های طراحی داخلی خانه

برای ساختن خانه‌ای رویایی، یک راه بیشتر وجود ندارد؛ و آن راه، پایبندی به اصول معماری است. همچنان که متوجه شدید، فرآیند طراحی داخلی خانه هم با توجه به اصول معماری متعددی انجام می‌شود و فقط با رعایت این اصول است که می‌توانیم نسبت به نتیجه پروژه خود اطمینان خاطر داشته باشیم. با دانستن نکاتی کاربردی در مورد سبک، پالت رنگی، نورپردازی و مبلمان دکوراسیون داخلی، شما می‌توانید با آگاهی کامل وارد مسیر بازسازی و طراحی داخلی خانه خود شوید. اما قطعاً در ادامه این فرآیند با چالش‌های دیگری هم مواجه خواهید شد. اگر شما هم قصد بازسازی و طراحی خانه خود را دارید و می‌خواهید با خیال راحت این فرآیند پر فراز و نشیب را پشت سر بگذارید، می‌توانید از تجربه یک شرکت معماری در تبریز بهره‌مند شوید.

استودیو معماری تب‌دیزاین، با تجربه اجرایی خود در زمینه طراحی داخلی و توانمندی در ارائه راه‌حل‌های جدید و خلاقانه، آماده همراهی با شما در این مسیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پروژه‌های طراحی داخلی خانه و تعیین زمان مشاوره رایگان، فقط کافی است با تیم تب‌دیزاین در تماس باشید.

پیام بگذارید

Explore
Drag