پرش لینک ها

طراحی مهدکودک در تبریز ؛ 9 ایده خلاقانه برای دیزاین مهدکودک

اختصاصی شرکت معماری تب دیزاین: مهدکودک، اولین تجربه حضور مستقل و آزادانه کودک در جامعه است. بسیاری از اولین تجربه‌های ما از نحوه بازی، یادگیری، تعامل با دنیای اطراف، تأثیر قابل توجهی بر زندگی ما می‌گذارند. علاوه بر این، سطحِ درک، هوش و خلاقیتِ کودک زیر 8 سال، قابل تغییر و وابسته به تجربه  محیطی است. بر این اساس، نقش کلیدی طراحی مهد کودک و تأثیرگذاری دو چندان آن را نمی‌توان کتمان کرد. طراحی مهدکودک در تبریز و تعریف یک کیفیت فضایی شگفت‌انگیز برای کودکانِ ساکن در کلان‌شهرها بسیار حائز اهمیت است.

از طرفی دیگر، با توجه به دغدغه‌های زندگی شهری و دوری از طبیعت، مهدکودک باید این خلاء ذهنی را برای کودک از بین ببرد. با به کارگیری ایده‌های کاربردی می‌توان احساس نزدیکی به طبیعت را القاء کرد و قدرت خلاقیت کودک را پرورش داد. در ادامه این مقاله به بررسی 9 ایده جذاب برای پروژه‌های طراحی مهدکودک در تبریز می‌پردازیم.

طراحی مهدکودک در تبریز- تب دیزاین

ایده‌های کاربردی برای طراحی مهدکودک در تبریز

ایده‌هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم فضایی خلاقانه، انعطاف‌پذیر و پویا را برای کودکان به ارمغان می‌آورند. از طرفی دیگر با به کارگیری این ایده‌ها، فرصت تعامل با طبیعت و بهره‌مندی از دیگر محرک‌های حسی همچون نور، رنگ و …، در پروژه‌های طراحی مهدکودک تبریز فراهم می‌شود.

طراحی مهدکودک در تبریز- تب دیزاین

1- طراحی مهدکودک با توجه به تناسبات بدن کودک

در فرآیند طراحی مهد کودک در تبریز، تراز دید کودکان باید مورد توجه واقع شود. هنگام فعالیت‌های فیزیکی کودکان باید بتوانند به راحتی تمام عناصر محیطی و وسایل کاربردی را ببینند. مسئله مهم دیگر توجه به تناسبات وسایل بازی و تجهیزات متناسب با کودک است. به همین جهت برای رسیدن به طرحی ایده‌آل و فضایی رضایت‌بخش برای کودکان، باید تجربه کودک از ابعاد فضایی سه بعدی را در نظر گرفت.

طراحی مهدکودک در تبریز- تب دیزاین

2- طراحی مینیمالیستی برای افزایش خوانایی فضا

طراحی مهد کودک در تبریز، باید با هدف تأمین نیازهای اولیۀ کودک و برقراری امنیت ذهنی و شرایط ماندگاری کودک در فضا باشد. برای طراحی چنین فضایی، در درجۀ اول باید روابط فضایی و جهت‌گیری فضا برای کودک خوانا باشد. کاربرد زیاد عناصر طراحی، پیچیدگی فضا را افزایش می‌دهد و بر توانایی‌های زیبایی‌شناختی کودکان تأثیر منفی می‌گذارد. طرح مینیمالیستی، پاسخ هوشمندانه‌ای برای دستیابی به حداکثر خوانایی در مهد کودک است. با کاربرد کم‌ترین عناصر طراحی ، چیدمان مینیمال و تمرکز بر فرم، نور و رنگ، می‌توان ارتقای کیفیت آموزشی و راحتی کودک را در مهدکودک تضمین کرد.

طراحی مهدکودک در تبریز- تب دیزاین

3- انتخاب پالت رنگی مناسب در طراحی مهد کودک؛ رنگ‌های پاستِلی و روشن

 رنگ با قدرت تأثیرگذاری بر روحیات و تأثیر بر ضمیر ناخودآگاه، نقش مهمی در پروژه‌های طراحی داخلی تبریز دارد. رنگ‌ها می‌توانند سبب ایجاد تجربه‌های هیجانی مثبت یا منفی در کودکان شوند؛ تجربیاتی از قبیل شادی، خنده، غم، اندوه، آرامش، تحریک‌پذیری، سکون، هیجان و … . طراحی مهدکودک در تبریز باید با تمرکز بر ترکیب رنگی زیبا و تأثیرگذار صورت بگیرد. چرا که کودک همواره در تعامل با محیط است و رنگ‌های مختلف فضا، پیام‌های متفاوتی را به کودکان منتقل می‌کنند. برای پرورش قدرت تخیل کودک، خلاقیت در انتخاب رنگ ضروری است.

رنگ‌های پاستلی در طیف رنگی گرم، تناژهای ساده و پالت رنگی مُنوکروم (رنگ‌هایی در یک طیف رنگی) محبوبیت فراوانی در بین کودکان دارند. رنگ‌های پاستلی می‌توانند تأثیر مثبتی بر رشد جسمی و ذهنی کودکان داشته باشند و ادراک بصری بهتری برای کودکان فراهم کنند. یکی از ترندهای جدید طراحی مهدکودک هم استفاده از پالتی با اشباعِ رنگی کم (غلظت یا شدت کم) برای ایجاد محیطی آرام‌بخش است. رنگ‌هایی با تضاد بالا هم برای طراحی فضا برای کودکانی در رنج سنی بالاتر مناسب است.  پس به صورت کلی پالت رنگی روشن با تناژ گرم می‌تواند انتخاب مناسبی برای پروژه طراحی مهدکودک در تبریز باشد.

به یاد داشته باشید که در مرحلۀ انتخاب و ترکیب رنگی فضا، تمرکز صرف بر دیوار‌ها نیست. شما می‌توانید ترکیب رنگی مناسبی برای مبلمان مهدکودک در نظر بگیرید و از رنگ‌های خنثی و بی‌روح متداول دوری کنید. علاوه بر این برای ایجاد تصویرسازی‌های خوشایند در ذهن کودک می‌توان با الهام از مناظر طبیعی، طرح‌هایی متفاوت از آسمان یا درختان و …، را به صورت بسیار روشن و با اشباعِ رنگی کم به کار برد.

طراحی مهد کودک در تبریز - تب دیزاین

4- دکوراسیون داخلی مهدکودک؛ مبلمان راحت و متناسب

یکی از مهم‌ترین اصول تمام پروژه‌های دکوراسیون داخلی تبریز ، لزوم توجه به تناسبات انسانی و ایجاد تجربه کاربری مناسب است. طراحی تجربه کاربری مناسب در گرو انتخاب مبلمان راحت و متناسب با ارگونومی بدن انسان است. این اصل ضروری باید برای طراحی مهدکودک در تبریز هم به کار گرفته شود. امروزه مبلمان راحت و عناصر دکوراسیون داخلی نرم و خمشی به یکی از ترندهای محبوب طراحی مهدکودک در سال 2024 میلادی تبدیل شده‌اند.

 به این ترتیب، احساس رهایی و آزادی عمل کودک برای فعالیت فیزیکی (بدون دخالت و حمایت بزرگسالان)، افزایش می‌یابد و محیط مساعدتری برای آموزش و یادگیری فراهم می‌شود. با به کارگیری این شیوه، ایمنی کودکان خردسال هم تضمین می‌شود. همچنین برای جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی، باید ترجیحاً از مبلمان و عناصر دکوراسیون داخلی با گوشه‌های تیز پرهیز کرد. همچنین باید به مواد و مصالحِ مبلمان انتخابی برای مهدکودک توجه کرد. مبلمانی ساخته شده با مواد سخت، سنگین و بُرنده، به هیچ وجه برای پروژه‌های طراحی مهدکودک در تبریز مناسب نیستند.

نکات طراحی مهد کودک در تبریز؛  انتخاب و چیدمان مبلمان یا دیگر عناصر ضروری فضای بازی کودک

  • طراحی مسیر برای وسایل بازی راندنی مثل دوچرخه و وجود مسیر پیاده‌رو با حداقل عرض 5/1 متر
  • ایجاد فرصت‌های فراوان برای سر‌خوردن، بالا‌رفتن و شنا‌کردن از طریق طراحی فضاهای بازی خلاقانه
  • کاربرد عناصر طبیعی مثل تخته‌سنگ یا کُندۀ درخت برای بالا‌رفتن و یا نشستن
  • وجود کمد‌ها و یا فضای انباری کافی برای وسایل بازی
  • فضای شن بازی با عمق حداقل 20 سانتی‌متر
  • اجتناب از ایجاد گوشه‌ها و زوایای تیز و بُرنده در مبلمان
  • عدم وجود لبه‌های تیز فلزی یا تراشه‌های چوب در سطوح تمام شده‌ مبلمان

طراحی مهد کودک در تبریز - تب دیزاین

5- طراحی یک فضای دنج برای مطالعه

کودک در محیط بازی به یک فضای نیمه خصوصی، دور از هیاهو و سر و صدا نیاز دارد تا ضمن استراحت به تعمق و تماشای بازی سایر کودکان بنشیند. پس طراحی فضاهایی آرامش‌بخش و دنج هم باید در فرآیند طراحی مهدکودک در تبریز مورد توجه واقع شود. علاوه بر این، از آنجایی که کودکان در سنین پایین نسبت به دنیای عجیبِ بزرگسالان کنجکاو هستند، دائماً می‌خواهند چیزهای جدیدی را کشف کنند. به همین جهت هم اشتیاق ویژه‌ای به تمام چیزهای اطراف خود نشان می‌دهند.

 اگر در چنین دورانی فضایی برای کسب عادت‌های خوب (همچون مطالعه)، طراحی شود، میل به یادگیری کودک افزایش می‌یابد. به همین جهت بسیاری از مهدکودک‌های جدید، فضایی دنج و آرام را برای پرورش این عادت سودمند اختصاص می‌دهند. مبلمان نرم و راحت، طراحی خلاقانه فضا، ترکیب رنگی آرامش‌بخش و …، ایده جالبی برای طراحی فضای مطالعه برای پروژه‌های طراحی مهدکودک در تبریز محسوب می‌شود.

طراحی مهد کودک در تبریز - تب دیزاین

6- طراحی فضای بازی خلاقانه و تعاملی از طریق عناصر طبیعی

هر کودک، حقِ استراحت، بازی و شرکت در طیف وسیعی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری را دارد. بازی‌های انتزاعی نسبت به بازی‌های سنتی، فرصت حرکت و رشد بیشتری را برای کودک فراهم می‌کند. بر همین اساس باید بستر مناسبی برای بازی‌های انتزاعی و آزادانۀ کودکان در پروژه‌های طراحی مهدکودک در تبریز فراهم شود. متخصصان شرکت معماری تبریز قادر به خلق فضاهای بازی خلاقانه برای پرورش قدرت ذهنی کودکان هستند.

عناصر طبیعی همچون شن، آب، خاک، گیاهان و …،  نسبت به اشیاء تعریف شده مانند مثل تاب و سرسره، ارزش نهفتۀ بیشتری برای بازی و افزایش خلاقیت دارند. با ساخت محیط و لمس طبیعت، تصور ذهنی کودک نسبت به مفهوم خلاقیت رشد می‌کند. به همین جهت در فرآیند طراحی مهدکودک در تبریز، باید کاربرد حداکثری عناصر طبیعی در فضاهای بازی مد نظر قرار گرفته شود.

ساخت سطوح دارای پستی و بلندی یا مکان مسطحی برای شن بازی، می‌تواند فرصت‌های بازی متعددی ایجاد کند. طراحی تونل با استفاده از لوله‌های بتنی یا چوبی در دلِ یک کوه شنی و یا به کارگیری یک سرسره جذاب و ایمن در دامنۀ این کوه، یکی از ایده‌های ناب طراحی مهدکودک در تبریز است. فضاهای متنوع بازی با آب شامل استخر، آبشار، فواره‌های برخواسته از دلِ زمین و …، هم ایده‌های جالبی برای طراحی فضای باز مهدکودک هستند.

طراحی مهد کودک در تبریز - تب دیزاین

تجربه فضایی متفاوت از طریق عناصر و محرک‌های حسی طبیعت

توصیفات کودکان از محیط اطرافشان خیلی دقیق و جزء به جزء با اشاراتی از گیاهان، موجودات طبیعی و فعالیت‌های انسانی است. هر کدام از این عناصر طبیعی یکی از محرک‌های حسی قدرتمند برای ارتقاء انگیزه و خلاقیت کودک محسوب می‌شوند. هر اندازه محیط کودک از نظر منابع اطلاعاتی طبیعی، غنی باشد، این انگیزه بیشتر از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل می‌شود. پس فرآیند طراحی مهدکودک در تبریز باید به گونه‌ای صورت گیرد که کودک توسط طبیعت و سایر محرک‌های حسی همچون رنگ، بافت و …، احاطه شود.

تشویق کودکان به کشف طبیعت روشی فوق‌العاده عالی برای رشد سلامتِ روان آن‌ها است. طراحی فضاهایی برای دویدن، دوچرخه‌سواری و …، منجر به تقویت قوای جسمانی کودکان می‌شود. با طراحی فضاهایی برای کاشت یا لمس گل‌ها و گیاهان، کودکان شانس بیشتری برای ارتباط با طبیعت خواهند داشت. وجود فضایی برای پرورش چند حیوان کوچک (لاک‌پشت و خرگوش) در فضای باز هم ایده‌ای جالب برای مهدکودک‌های جدید است. علاوه بر این با استفاده از شیشه‌های رنگی و بازی با رنگ و نور و سایه می‌توان فضای خلاقانه‌ای برای کودکان ترتیب داد.

طراحی مهد کودک در تبریز - تب دیزاین

7- ایمنی و نظارت‌پذیری؛ اصلی‌ترین اولویت طراحی مهدکودک در تبریز

ایمنی کودک، مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در فرآیند طراحی مهدکودک در تبریز مورد توجه قرار داد. کودکان معمولاً در فعالیت‌های روزمره خود فعال هستند و مشکل افتادن کودکان تا حدودی اجتناب ناپذیر است. به همین علت طراحی فضاهای معماری و چیدمان عناصر دکوراسیون داخلی باید با هدف تأمین ایمنی کودکان انجام شود. فراموش نکنید که در اتاق‌ها و فضاهای بازی کودکان نباید موانع آسیب‌رسان در مسیر رفت و آمد کودکان وجود داشته باشد.

 کاربرد لبه‌های نرم، منحنی‌ها، مواد و مصالح مناسب و …، شرایط مناسبی برای بازی آزادانه و ایمن کودک فراهم می‌کند. مواد و مصالح انتخابی برای پوشش کف، باید اصطکاک مناسبی با کفش ایجاد کند و مانع لیز خوردن کودکان شود. در پوشش دیوارها نیز نباید از موادی با بافت زبر استفاده شود. علاوه بر این موارد، فضای بازی و فعالیت کودکان باید به گونه‌ای طراحی و مکان‌یابی شود که امکان نظارت مربی بر کودکان بدون دخالت مستقیم فراهم شود.

به عبارت دیگر فضای بازی کودک باید نظارت‌پذیر و قابل رویت باشد. بدین ترتیب کودک در عین کسب تجربۀ استقلال و رهایی، احساس امنیت و آرامش‌خاطر خواهد داشت. این نکته در مورد کودکان خردسال بیشتر حائز اهمیت است. چرا که کودک خردسال باید بتواند در حین بازی، صدای مربی را به خوبی بشنود. پس هنگام طراحی مهدکودک در تبریز به خاطر داشته باشید که جذابیت‌های بصری و ترکیب‌های خلاقانه به هیچ وجه نباید ایمنی و نظارت‌پذیری فضا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

طراحی مهد کودک در تبریز - تب دیزاین

8- تعدیل شرایط محیطی فضای باز مهدکودک از طریق ایده‌های منظرین

کیفیت محیط طبیعی و فضای باز می‌تواند تأثیر مستقیم بر کودکان داشته باشد. شرایط آب وهوایی بر نحوۀ استفاده از فضای باز مهد کودک تأثیر می‌گذارد. پس طراحی مهدکودک در تبریز باید با هدف بهبود شرایط نامطلوب و حداکثرسازی پتانسیل بازی در آب و هوای گوناگون باشد. ایده‌های کاربردی بسیاری را می‌توان برای تعدیل شرایط محیطی به کار برد؛ اعم از طراحی عناصری برای سایه‌اندازی روی زمین بازی، ایجاد تپه‌های خاکی یا کاشت درختان باد‌شکن برای کاهش شدت باد، طراحی سیستم مناسب برای جمع‌آوری آب‌های سطحی، ساخت ایوان محصور شده با شیشه برای شرایط آب و هوایی سرد شهر تبریز و … .

طراحی مهد کودک در تبریز - تب دیزاین

9- طراحی فضاهای انعطاف‌پذیر از طریق عناصر معماری متحرک

 هیچ کودکی دقیقاً مشابه کودک دیگر نیست.؛ این تنها چیزی است که در مورد تمام کودکان جهان ثابت است! به همین علت هم روش‌های استفاده روزمره کودکان از فضا ممکن است به‌طور قابل توجهی متفاوت باشد. تا حدودی می‌توان دلیل عدم موفقیت و نارضایتی از کلاس‌های درس مربع شکل را به همین موضوع نسبت داد. فضاهای ثابت و متداول گذشته، بستر مناسبی برای رشد کودکان فراهم نمی‌کردند.

راه حل این مشکل، طراحی فضاهای انعطاف‌پذیر و سازگار است. هدف از ایجاد فضاهای انعطاف‌پذیر، افزایش خلاقیت، آزادی عمل و حق انتخاب کودک برای حضور فعال در مهدکودک است. کودکان نباید محدویت‌های فضایی ناشی از تصورات بزرگسالانۀ ما را تجربه کنند. کودک باید به صورت فعال در محیط حضور داشته باشد و حس کند بخشی از یک جامعۀ بزرگ‌تر است. طراحی پوسته‌های شفاف برای تماشای طبیعت، یکی از ایده‌های هوشمندانۀ طراحی مهدکودک در تبریز برای پاسخ به چنین نیازی است. با ایجاد دسترسی بصری به طبیعت، حس کنجکاوی کودکان بر طرف می‌شود.

برای طراحی فضاهای انعطاف‌پذیر در پروژه‌های طراحی مهدکودک در تبریز، باید ترکیبی از عناصر ثابت و متحرک را به کار برد. عناصر معماری قابل حرکت، عناصری هستند که خودِ کودکان نقشِ فعالی در جابه‌جایی آن‌ها داشته باشند. با به کارگیری این روش، کودکان می‌توانند عناصر و مبلمان‌های متحرک را متناسب با نیاز‌های خود جابه‌جا کنند. همچنین، با این روش می‌توان در زمان‌های مختلف و مطابق برنامه‌هاي آموزشی، فضا را به تعداد عملکرد مورد نیاز تقسیم نمود. تغییر و انعطاف‌پذیري فضاها ممکن است بین فضاهاي باز و بسته هم اتفاق بیافتد.

طراحی مهد کودک در تبریز - تب دیزاین

طراحی فضاهای حایل و بینابینی در مهدکودک

فضاهای حایل و بینابینی می‌توانند نقش مهمی در کیفیت فضایی پروژه‌های طراحی مهدکودک در تبریز داشته باشند. چرا که در بیشتر روزهای سال، شهر تبریز  هوایی نسبتاً سرد دارد. با به کارگیری ایده‌هایی خلاقانه می‌توان فرصتِ بهره‌مندی از طبیعت و فضای آزاد را بیشتر در اختیار داشت. استفاده از درهای باز و بسته‌شونده، موجب ترکیب فضاهای داخل و خارج در شرایط آب‌و‌هوایی مساعد می‌شود. بدین ترتیب می‌توان تداوم کیفیت فضاییِ طبیعت را در فضای بسته احساس کرد. علاوه بر این می‌توان با ایدۀ استقرار فضاهای باز متعدد (مانند حیاط مرکزی و پاسیو) در میان فضاهای بسته، ترکیبی شگفت‌انگیز از فضاهای باز طبیعی و بسته داخلی را ایجاد کرد.

طراحی مهد کودک در تبریز - تب دیزاین

تیم معماری تب دیزاین، با بهره‌مندی از تخصص و تجربه لازم در زمینه طراحی داخلی، معماری منظر و …، می‌تواند همراه شما در مسیر طراحی تا اجرای پروژه‌های طراحی مهدکودک در تبریز و دیگر کلان‌شهرها باشد. برای دریافت مشاوره اختصاصی و کسب اطلاعات بیشتر، با تیمِ ما در تماس باشید.


منبع: childcarerenovation | architizer | archdaily

پیام بگذارید

Explore
Drag