پرش لینک ها

طراحی کلینیک در تبریز ؛ 8 ایده و ترند التیام ‌بخش

اختصاصی شرکت معماری تب دیزاین: بدون شک بسیاری از افراد بر این باورند که مراجعه به پزشک، یک تجربه لذت‌بخش و آسان محسوب نمی‌شود! چرا که در چنین شرایطی، بیمار احساس ناخوشایندِ نا‌امنی و اضطراب را عمیقاً لمس می‌کند. طراحی داخلی مناسبِ کلینیک و مراکز بهداشتی-درمانی، می‌تواند بستر مناسبی برای کسب آرامش و کاهش اضطراب بیمار فراهم کند. 70% از پزشکان معتقدند، کیفیت فضای درمان بر سرعت و کارایی خدمات پزشکی یک کلینیک مؤثر است. ایده‌های معمارانه برای طراحی داخلی کلینیک‌، به طور ویژه‌ای بر افزایش سرعت بهبودی، احساس اعتماد به خدمات پزشکی کلینیک و رضایت‌مندی بیماران، تأثیرگذارند. به کارگیری این ایده‌ها و راه‌حل‌های هوشمندانه، منجر به خلقِ مکانی امن و در نتیجه، بهبود تجربه فضایی بیمار می‌شود. با توجه به اهمیتِ کیفیت فضایی در روند درمان، ما در این مقاله به بررسی 8 ایده کاربردی برای پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

طراحی کلینیک در تبریز- تب دیزاین

8 ایده طراحی کلینیک در تبریز برای خلق فضای درمان آرامش‌بخش

در درجه نخست، تمرکز شما به عنوان یک پزشک باید بر روی تشخیص بیماری و درمان بیماران باشد. با این حال، طراحی داخلی و کیفیت فضایی کلینیک می‌تواند منجر به بهبود کیفیت درمان و رضایت‌مندی بیماران از خدمات پزشکی کلینیک شما شود. در نتیجه ما در ادامه این مقاله به بررسی 8 ایده کاربردی برای پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز می‌پردازیم. با به کارگیری این ایده‌ها، در عین پایبندی به استاندادها و ضوابط اجرایی مراکز درمانی، فضایی خلاقانه و آرامش‌بخش برای مراجعه‌کنندگان خود فراهم خواهید کرد.

طراحی کلینیک در تبریز- تب دیزاین

1- شخصی‌سازی طراحی؛ تبعیت فرم از عملکرد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در فرآیند طراحی کلینیک در تبریز و سایر مراکز بهداشتی-درمانی باید مد نظر قرار داد، سفارشی‌سازی است. این ویژگی حاکی از آن است که ایده‌های به کار رفته در معماری کلینیک باید مستقیماً با نوع خدماتی که ارائه می‌دهید، مرتبط باشد. به عنوان مثال کاربرد رنگ‌های روشن و فضای بازی کودک، تصویر ذهنی شفافی از یک کلینیک متخصص اطفال ایجاد می‌کند.

این در حالی است که طراحی کلینیک پزشک ارتوپد با تمرکز بر سهولت دسترسی به تمام نقاط داخل کلینیک انجام می‌شود. بر همین اساس، مطب روانپزشک هم می‌تواند با تمرکز کمتری بر جنبه سودمندی و توجه بیشتری بر احساس مکان و آرامش‌بخشی طراحی شود. طراحی کلینیک در تبریز هم به شدت به ماهیت کار پزشکی و نوع خدمات ارائه‌ شده در مرکز بهداشتی-درمانی بستگی دارد؛ به همین جهت هنگام طراحی کلینیک باید عوامل زیر را در نظر گرفت.

  • اندازه و متراژ فضای موجود چقدر است؟
  • مقدار فضای استاندارد مورد نیاز برای هر کدام از عملکردهای ویژه درمانی چقدر است؟
  • انتظار دارید در یک روز یا در یک بازه زمانی خاص چند بیمار ویزیت شوند؟ (برای برآورد ظرفیت مبلمان و دکوراسیون داخلی)
  • آیا کلینیک، خدمات تخصصی برای عمل‌های سرپایی و یا بستری بیمار ارائه می‌دهد؟
  • آیا وجود تجهیزات کلینیکی خاصی برای تشخیص یا درمان بیمار مورد نیاز است؟

طراحی کلینیک در تبریز- تب دیزاین

2- طراحی ورودی استاندارد و زیبایی‌شناسانه

ورودی یکی از مهم‌ترین عناصری است که باید در تمام پروژه‌های طراحی داخلی تبریز، به طور ویژه به آن پرداخت. به دلیل عملکردی بودن خدمات کلینیک و مراکز درمانی، طراحی ورودی در آن اهمیت دو چندان می‌یابد. در پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز، ورودی باید فراتر از استانداردهای مرسوم و متداول عمل کند. چرا که ورودی به راحتی می‌تواند تجربه کاربری بیمار از کلینیک یا مطب شما را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که الزاماً باید در ورودی کلینیک به آن توجه کرد، اندازه درگاه ورودی است.

یک عرصه فضایی ویژه باید برای سیرکولاسیون قسمت ورودی در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر، چیدمان مبلمان در این قسمت مجاز نیست. این عرصه فضایی ویژه یا فضای پیشخوان ، منجر به درک فضای کلی حین ورود به کلینیک و جهت‌یابی‌های مناسب برای افزایش خوانایی و سهولت دسترسی به تمام نقاط می‌شود. علاوه بر این وجود سیستم‌های دسترسی پشتیبانی همچون رَمپ یا شیب‌راهه در ورودی کلینیک‌، حائز اهمیت است؛ به ویژه در کلینیک‌هایی که بالاتر از معبر اصلی خیابان ساخته شده‌اند و دارای پله‌های ورودی هستند.

طراحی کلینیک در تبریز- تب دیزاین

3- طراحی مناسب فضای پذیرش

شما می‌توانید با اتخاذ ایده‌های منحصربه‌فرد طراحی کلینیک در تبریز، قدم ارزشمندی برای بهبود روحیه جمعی هم‌نوعان خود بردارید. چرا که با ورورد به کلینیک شما، افراد می‌توانند احساس نیاز به پذیرفته شدن و کسب آرامش را بر طرف کنند. به عبارت دیگر با به کارگیری ایده‌های مناسب می‌توان فضایی ایجاد کرد که افراد احساس کنند در آستانه بهبودی و ورود به یک زندگی بهتر هستند. در چنین شرایطی، توجه به فضای پذیرش و میز پیش‌خوان، یکی از منطقی‌ترین روش‌ها برای بهره‌مندی از پتانسیل کلینیک است.

عناصر به کاررفته در فضای پیشخوان شامل میز و سایر مبلمان باید ساده، بی‌عیب و نقص باشند و از ایستایی و استحکام لازم برای تکیه دادن افراد برخوردار باشند. علاوه بر این یکی دیگر از نکات کلیدی در طراحی فضای پیشخوان، توجه به مقیاس است. عدم توجه به مقیاس، می‌تواند کل تجربه کاربری مخاطب را تحت‌الشعاع قرار دهد. برای جلوگیری از چنین شرایطی، ارتفاع فضای پیشخوان باید به درستی تعیین شود تا بیماران بتوانند به راحتی به فضای پیشخوان مراجعه کنند. همچنین باید فضایی برای تکمیل پرونده و پر کردن فرم‌ها در فضای پیشخوان در نظر گرفته شود.

طراحی کلینیک در تبریز- تب دیزاین

4- طراحی یک فضای انتظار ارزشمند

به احتمال زیاد می‌توان گفت فضای انتظار، بخشی از کلینیک شما است که بالاترین پتانسیل را برای آرامش بیماران شما دارد. طراحی فضای نشیمن و انتظار برای پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز، نیازمند برنامه‌ریزی فضایی معینی است. این برنامه‌ریزی فضایی با هدف برقراری تعادل بهینه بین راحتی کاربر، تأمین فضای شخصی و استفاده بهینه از فضای موجود صورت می‌گیرد. روشنایی فضای انتظار از دیگر نکات کلیدی و تأثیرگذار است که باید مورد توجه واقع شود.

طراحی کلینیک در تبریز- تب دیزاین

میزان روشنایی

روشنایی و بهره‌مندی از نور طبیعی روز، سبب تسهیل جنبه‌های عملیاتی و بهبود روحیه مراجعه‌کنندگان می‌شود. اما از طرفی دیگر، روشنایی کنترل‌نشده و نور خیره‌کننده طبیعی و یا مصنوعی سبب نارضایتی افراد حاضر در سالن انتظار می‌شود.  به همین جهت، رعایت تعادل در تنظیم میزان روشنایی مورد نیاز برای کلینیک در ساعت‌های مختلف روز، نیازمند دانش و تخصص کافی در زمینه اصول روان‌شناسی محیط و طراحی داخلی است. متخصصان شرکت معماری تبریز، بهترین ایده‌های ممکن در زمینه سایبان‌های متحرک و انتخاب نورهای مصنوعی متنوع را در اختیار شما قرار می‌دهند. با بهره‌مندی از خدمات این شرکت‌ها می‌توانید نسبت به روشنایی و سایر جنبه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک خود، اطمینان خاطر داشته باشید.

مبلمان و دکوراسیون داخلی کلینیک

مبلمان به کار رفته در فضای انتظار پروژه‌های کلینیک در تبریز، باید علاوه بر راحتی و زیبایی، عملکرد لازم و کافی را برآورده کنند. به عبارت دیگر، برای بهره‌برداری حداکثری از کارکرد فضای انتظار باید مبلمان به تعداد کافی و بر اساس تعداد مراجعه‌کنندگان نسبی در طی روز انتخاب و چیدمان شود. یکی از ترندهای محبوب برای انتخاب مبلمان در پروژه‌های طراحی دکوراسیون داخلی هم، استفاده از مبلمانی با گوشه‌های نرم، فرم‌های منحنی و عدم کاربرد مبلمانی با گوشه‌های تیز است. با توجه به تأثیرات روانی مثبت این ترند محبوب، می‌توان آن را در فرآیند انتخاب مبلمان برای پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز به کار برد.

عناصر دکوراسیون داخلی یک کلینیک فقط شامل مبلمان و میزهای عملکردی نمی‌شوند. اکسسوری‌های خاص و مناسب فضای پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز، سبب افزایش تنوع فضایی محیط می‌شوند. به همین جهت می‌توان در سالن انتظار کلینیک، فضایی دکوراتیو برای نگهداری مجلات،روزنامه‌ها و کتاب‌ها در نظر گرفت. علاوه بر این می‌توان یک بخش از دیوار را به شیوه‌ای نوآورانه به نمایش پوسترها و انتشار اطلاعات مورد نیاز مراجعه‌کنندگان اختصاص داد.

کاربرد عناصر گیاهی

با توجه به کارکرد و هدف طراحی فضاهای درمانی، رنگ‌های روشن، آرامش‌بخش و مطبوع، انتخاب مناسب و هوشمندانه‌ای برای سالن انتظار کلینیک محسوب می‌شوند. علاوه بر این می‌توان با الحاق چند عنصر گیاهی به لطافت و طراوت محیط داخلی پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز افزود و از پتانسیل گیاهان برای بهبود روحیه و قوای ذهنی بیماران بهره‌مند شد.

طراحی کلینیک در تبریز- تب دیزاین

5- طراحی فضای مناسبی برای استفاده یا نگهداری از تجهیزات

تجهیزات موجود در کلینیک را می‌توان برای تشخیص یا درمان بیماری‌ها به کار گرفت. در صورتی که محدودیتی از لحاظ متراژ فضایی در پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز وجود نداشته باشد، می‌توان فضای مجزایی برای تجهیزات پزشکی به کار برد. اختصاص فضای کافی دور تا دور تجهیزات پزشکی برای راحتی عبور و مرور کاربران، از دیگر نکاتی است که در طراحی این فضاها باید مورد توجه واقع شود. پس در فرآیند طراحی کلینیک و در حین نصب تجهیزات خود اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای سیرکولاسیون فضایی، تنظیم و تعمیر تجهیزات یا دستگاه‌های پزشکی وجود دارد.

طراحی و اجرای اتصالات و تجهیزات پزشکی به صورت توکار

برای بهره‌مندی از نمایی زیبا و حرفه‌ای، تمام اتصالات و سیم‌کشی‌های مورد نیاز برای تجهیزات باید به صورت تو‌کار، طراحی و اجرا شوند. اجرای نامناسب این اتصالات، منجر به ظاهری نامطلوب در کلینیک، افزایش احتمال لغزش یا زمین خوردن افراد و در نتیجه بروز احساس نا‌امنی می‌شود. طراحی و اجرای توکار و مناسب تجهیزات پزشکی فراوان موجود در کلینیک، یکی دیگر خدماتی است که یک شرکت طراحی داخلی تبریز می‌تواند با کیفیتی بسیار بالا به شما عرضه کند.

طراحی فضایی برای نگهداری از تجهیزات

همچنین باید مکانی برای نگهداری از تجهیزات در صورت عدم استفاده وجود داشته باشد. در طراحی این فضا علاوه بر رعایت الزاماتی در خصوص ابعاد و اندازه‌های فضایی، باید نکات دیگری نیز مد نظر قرار گیرد. ایمنی، عدم دسترسی افراد غیرمتخصص و کادر غیرپزشکی به این فضا، عایق رطوبتی و حرارتی و همچنین جلوگیری از برخورد نور و گرمای شدید، از نکاتی است که باید در طراحی فضای نگهداری تجهیزات، مورد توجه واقع شود.

6- نورپردازی مصنوعی مناسب

نورپردازی یکی از جنبه‌های کاملاً اساسی برای پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز محسوب می‌شود. چرا که این عنصرِ مهمِ طراحی داخلی، باید دو نوع هدف را برآورده کند؛ 1- سودمندی و عملکرد مفید  و 2-  ایجاد جذابیت بصری و تأثیر زیبایی‌شناختی مثبت. نورپردازی به کار رفته در اتاق‌های معاینه، درمان و اسکن باید به طور ویژه اجرا شوند. بر این اساس احتمالاً نورپردازی‌های مصنوعی با هدف تمرکز و تأکید بر دستگاه یا عنصر خاصی، قابل نصب هستند.

نورپردازی مصنوعی در قسمت پذیرش و انتظار می‌تواند به صورت کاملاً هماهنگ و یکنواخت طراحی شود. این نحوه نورپردازی در سالن انتظار، سبب القاء احساس آرامش و سکون در بیماران می‌شود. اگر شما فضای کمتری برای کلینیک خود در اختیار دارید و یا خدمات متعددی در فضاهای انعطاف‌پذیر کلینیک خود ارائه می‌دهید، می‌توانید تکنیک نورپردازی قابل تنظیم را به کار بگیرید. با بهره‌مندی از چنین تکنیکی می‌توانید روشنایی فضا را بسته به میزان نیازمندی به نور در یک زمان خاص تنظیم کنید.

طراحی کلینیک در تبریز- تب دیزاین

7- توجه به پالت رنگی

تاکنون بارها در پروژه‌های دکوراسیون داخلی تبریز ثابت شده است که پالت رنگی یکی از حیاتی‌ترین عناصر است. در صورت استفاده مناسب از رنگ، این عنصر ارزشمند به صورت ناخودآگاه، تأثیرگذاری قابل توجهی بر خلق‌وخوی افراد به جا خواهد گذاشت. به همین جهت در پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز، می‌توان یک پالت رنگی مناسب شامل رنگ‌هایی متنوع و هارمونیک با تناژ و شدت رنگی متفاوت را به کار برد. هدف از انتخاب پالت رنگی کلینیک در درجه اول باید بهبود روحیه افراد و آرامش‌بخش بودن فضا باشد.

رنگ‌های خنثی، ساده، روشن و یکنواخت مانند سفید، کرم و بژِ روشن، به طور متداول در فضاهای بهداشتی- درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه، کاربرد رنگ‌های پاستلی، یکی از ترندهای پرطرفدار طراحی داخلی محسوب می‌شود. استفاده از تناژ رنگی سبز روشن در یک پالت رنگی پاستلی، یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌های ممکن برای پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز محسوب می‌شود. چرا که تأثیر مثبت رنگ‌های سبز بر بهبود سلامت روان و تمرکز بیمار بر جنبه‌های رضایت‌بخش زندگی، به اثبات رسیده است.

تضاد رنگی بین رنگ مبلمان با رنگ دیوارها و کفپوش، تنوع فضایی مطلوبی در کلینیک ایجاد می‌کند. همچنین به خاطر بسپارید که استفاده محدود از سایه و ته‌رنگ‌ تیره، نمایی با ثبات و امن از کلینیک در ذهن ایجاد می‌کند. همچنین برای جلوگیری از یکنواختی، می‌توان چند رنگ شاخص و شاد را در عناصر دکوراتیو و اکسسوری‌هایی همچون گلدان‌ و تابلو، به کار برد. البته که به کارگیری رنگ‌های شاخص و جسورانه، یک ضرورت مطلق در پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز نیست.

طراحی کلینیک در تبریز- تب دیزاین

8- انتخاب مناسب کفپوش و مواد و مصالح کلینیک

در طراحی کلینیک در تبریز و یا مطب پزشکی باید الزامات و استانداردهای بهداشتی- درمانی ویژه‌ای رعایت شود. انتخاب مواد و مصالح در کلینیک هم باید بر اساس همین استانداردها صورت گیرد. کف‌پوش، یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مواد و مصالح به کار رفته در کلینیک است. قابلیت شست‌وشو یا ضدعفونی مداوم و استحکام کافی برای عبور و مرور فراوان، دو مورد از ویژگی‌های اساسی کف‌پوش هستند. علاوه بر این، عدم لغزندگی، یکی دیگر از ویژگی‌های ضروری کف‌پوش انتخابی برای پروژه‌های طراحی کلینیک در تبریز است. در صورتی که مراجعه‌کنندگان کلینیک شما، کودکان یا افراد مسن هستند، رعایت این ویژگی اهمیت دو چندان می‌یابد. کفپوش‌های چوبی از نظر استحکام و زیبایی، می‌توانند بهترین عملکرد را برای یک کلینیک به ارمغان بیاورند.

طراحی کلینیک در تبریز- تب دیزاین

کلام آخر

کلینیک، مکانی برای شفا و دروازه‌ای به سوی زندگی بهتر برای بیماران است. با طراحی داخلی منحصربه‌فرد و بهره‌مندی از ابزارهای نوین تکنولوژی‌های هوشمند، می‌توان روند درمان و تجربه فضایی بیمار از حضور در کلینیک را بهبود بخشید. برای خلقِ کلینیکی استاندارد و سرشار از جذابیت‌های بصری التیام‌بخش، می‌توانید از خدمات شرکت معماری تب دیزاین بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره فقط کافی است با تیم تب‌دیزاین در تماس باشید.


مقاله پیشنهادی برای مطالعه:

طراحی دکوراسیون مغازه در تبریز؛ 4 ایده جذاب + نکات جدید


منبع: hipcouch 

پیام بگذارید

Explore
Drag