پرش لینک ها

اصول طراحی داخلی خانه؛ 7 اصل کلیدی که باید بدانید!

اختصاصی شرکت معماری تب دیزاین :در دنیایی که هر روز ایده جذاب و ترندی جدید به چشم می‌خورد، اگر بخواهید صاحب خانه‌ای مدرن و امروزی شوید باید هوشمندانه عمل کنید. به عبارت دیگر باید به شکلی خلاقانه این ایده‌های منحصربه‌فرد را به کار ببرید؛ اما در عین حال، باید به تمام اصول طراحی داخلی خانه پایبند باشید. چرا که ساخت خانه‌ای رویایی فقط در گرو همین اصول معماری است. هیچ خانه‌ یا آپارتمانی، زیبا و چشم‌نواز به نظر نمی‌رسد، مگر اینکه بر پایه همین اصول طراحی شده باشد.

بر اساس اهمیت این موضوع ما در این مقاله به بررسی 7 اصل مهم و ضروری معماری و طراحی داخلی می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این اصول طراحی داخلی خانه، با ما همراه باشید.

اصول طراحی داخلی خانه- تب دیزاین

اصول طراحی داخلی خانه؛ 7 اصل ضروری و مهم

اصول طراحی داخلی خانه، قوانین و رهنمودهایی هستند که طراحان برای ایجاد فضاهایی کاربردی و زیبا پیروی می‌کنند. در ادامه به بررسی 7 اصل طراحی داخلی خانه و آپارتمان می‌پردازیم؛ اصولی همچون 1- انسجام و یکپارچگی، 2- تعادل، 3- ریتم، 4- تأکید، 5- کنتراست، 6- مقیاس و تناسبات و 7- جزئیات.

اصول طراحی داخلی خانه- تب دیزاین

۱- انسجام و یکپارچگی

وحدت، یکی از نکات کلیدی و مهم‌ترین اصول طراحی داخلی خانه است. هر سبک، مبلمان، الگو و هر وسیله تزئینی که در خانه خود به کار می‌برید، باید مکمل یکدیگر باشند. به عبارت دیگر هر عنصر معماری و دکوراسیون، باید علاوه بر ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه مستقل خود، با کل فضا در تناسب باشند. یکپارچگی و انسجام بصری همه عناصر طراحی در کنار هم، باعث ایجاد یک طراحی داخلی هارمونیک می‌شود.

پس همیشه در فرآیند بازسازی پروژه خود این اصول طراحی داخلی خانه را در نظر داشته باشید. شما باید اطمینان حاصل کنید که در الگوها، رنگ‌ها، بافت‌ها و لوازم دکوراسیون داخلی خانه خود یک جریان روان وجود دارد. در غیر این صورت، کیفیت فضایی کلی خانه شما زیر سوال می‌رود.

اصول طراحی داخلی خانه- تب دیزاین

۲- تعادل

تعادل یکی دیگر از اصول طراحی داخلی خانه است و دومین چیزی است که حتماً باید در فرآیند ساخت خانه به آن توجه کرد. منظور از تعادل، کاربرد مناسب و نحوه چیدمان اصولی تمام عناصر طراحی داخلی خانه است؛ اعم از نوع لوازم و متریال‌ها، نحوه چیدمان مبلمان، سبک و پالت رنگی. فرقی نمی‌کند که از چه سبک، الگو و لوازم دکوراسیونی استفاده می‌کنید؛ در هر صورت باید اطمینان حاصل کنید که تمام عناصر با تم و حس فضایی خانه مطابقت دارند. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که ترکیب تمام عناصر در کنار هم یک تصویر متعادل به وجود می‌آورد.

به طور کلی دو روش برای ایجاد یک ترکیب متعادل بر اساس اصول طراحی داخلی خانه وجود دارد؛ 1- تعادل متقارن و 2- تعادل نامتقارن. همچنان که از اسمش پیداست، تعادل متقارن با ترکیب کاملاً متقارن لوازم در یک خط و نسبت به یک نقطه مرکزی و یا چیدمان با الگوهای شعاعی حاصل می‌شود. تعادل نامتقارن هم نتیجه چیدمان عناصر طراحی مکمل نسبت به یک نقطه مرکزی است. اگر از شیفتگان سبک معماری کلاسیک هستید و یا همیشه در انتخاب‌های خود، محافظه‌کارانه برخورد می‌کنید، احتمالاً تعادل متقارن گزینه مناسبی برای شما باشد.

اما در صورتی که دوست دارید کمی جسورانه‌تر و مطابق با ترندهای طراحی داخلی، خانه خود را بسازید، پیشنهاد دیگری برای شما داریم. در این صورت شما می‌توانید با تعادل نامتقارن، سبکی دلنشین در خانه خود بیافرینید. این روش تعادل، محدودیت را از میان برمی‌دارد. شما می‌توانید با تکیه بر این روش هم از اصول طراحی داخلی خانه تبعیت کنید و هم فضایی مدرن و امروزی ایجاد کنید.

اصول طراحی داخلی خانه- تب دیزاین

۳- ریتم

اگرچه شاید عجیب به نظر برسد، اما طراحی داخلی هم مثل موسیقی از اصول ریتم استفاده می‌کند. هر جسمی در جهان یک ارتعاش دارد و شما می‌توانید از این ارتعاشات برای ایجاد ریتم استفاده کنید. همانطور که در بالا توضیح دادیم، رنگ‌ها، بافت‌ها و اشکال باید مطابق با اصول طراحی داخلی خانه به کار روند. فقط در این صورت است که این عناصر می‌توانند شخصیت منحصربه‌فردی به خانه ببخشند. شما می‌توانید از مفاهیم پیشرفت، تغییر یا تکرار به عنوان تکنیک‌هایی برای ایجاد ریتم استفاده کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید از الگوهای شعاعی بر روی دیوارهای اتاق نشیمن استفاده کنید. سپس می‌توانید توسط نورپردازی شاخص شعاعی، این الگو را تکرار کنید؛ تکرار به شکلی منحصربه‌فرد اما در یک جایگاه خاص دیگر. همچنین برای ایجاد ریتم می‌توانید از رنگ‌ها یا شکل‌های تکراری و همچنین پایبندی به الگوهای متناوب و لوازم دکوراسیون مشابه استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که برای جذابیت و تنوع بصری لازم است در بخش‌هایی از خانه، به شیوه‌ای متفاوت و مطابق با سایر اصول طراحی داخلی خانه عمل کنید؛ اصولی همچون تأکید یا ایجاد نقاط کانونی.

اصول طراحی داخلی خانه- تب دیزاین

۴- تأکید

گاهی اوقات شاید تمایل داشته باشید که برخی از دارایی‌ها و لوازم ارزشمند خود را به نمایش بگذارید و بخواهید تا راهی برای تأکید بر این عناصر پیدا کنید؛ راهی که هم با کیفیت فضایی کلی هماهنگ باشد و هم تنوع و جذابیت بصری را برای شما به ارمغان بیاورد. با تکیه بر اصول طراحی داخلی خانه شما می‌توانید با تأکید بر عناصر شاخص، یک نقطه کانونی شاخص ایجاد نمایید.

چینش یک کنج مخصوص با لوازم دکوراسیون داخلی متفاوت، چیدمان یک قطعه مبلمان عتیقه یا لوکس، طراحی منحصربه‌فرد یک دیوار یا بخش خاصی از فضا، می‌توانند ایده های طراحی داخلی جذابی برای خانه شما باشند. کاربرد طرح‌ها و الگوهای متضاد یا حتی یک طرح ساده با عناصر شاخص در پس زمینه هم از دیگر ایده‌های تأثیرگذار برای پایبندی به اصول طراحی داخلی خانه هستند. این عناصر تأکیدی می‌توانند به عنوان یک نقطه کانونی بر زیبایی و جلوه بصری کل فضا بیافزایند و در عین حال مکمل حس فضایی کلی خانه باشند.

اصول طراحی داخلی خانه- تب دیزاین

۵- کنتراست

در حالی که ایجاد ریتم در طراحی داخلی بسیار مهم است، اما نباید یکی دیگر از مهم‌ترین اصول طراحی داخلی خانه را نادیده گرفت. کنتراست، یا به عبارت دیگر تضاد، یکی از تأثیرگذارترین اصل‌های طراحی است و نقش به‌سزایی بر زیبایی و جذابیت بصری خانه ایفا می‌کند. قطعاً پیروی از یک پالت رنگی و برنامه‌ریزی فضایی قطعی، ضروری است. اما اگر فقط از یک رنگ یا یک عنصر طراحی ثابت استفاده کنید، کل طرح به ظاهر یکنواخت می‌شود.

اینجاست که کنتراست در طراحی می‌تواند به کمک شما بیاید تا ظاهری شیک و جذاب در خانه خود پدیدار کنید. با تکیه بر این اصول طراحی داخلی خانه، همیشه باید از رنگ‌ها و طرح‌هایی استفاده کنید که مکمل یکدیگر باشند. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها همچنین یک اثر متضاد ارائه می‌دهند. به این ترتیب، ایده‌های طراحی شما بدون تحت‌الشعاع قرار دادن یکدیگر خواهند درخشید.

کنتراست را می‌توان با انتخاب قطعات ویژه دکوراسیون داخلی، آثار هنری، تزئینات یا حتی نورپردازی اجرا کرد. همچنین پارچه‌ها و سایر متریال‌ها این قابلیت را دارند که با کم‌ترین تغییرات، کیفیت ظریفی در فضا ایجاد کنند. پس برای ایجاد کنتراست در فضایی کسل‌کننده، می‌توانید از ایده‌های طراحی داخلی مدرن بهره‌مند شوید. به این ترتیب حتی لازم نیست از هیچ لوازم دکوراسیونی استفاده کنید و فقط با تغییر در متریال‌ها می‌توانید تضادی زیبا و ظاهری چشم‌نواز بیافرینید.

اصول طراحی داخلی خانه- تب دیزاین

۶- مقیاس و تناسب

مقیاس و تناسب، یکی دیگر از اصول طراحی داخلی خانه هستند که نقش زیادی در ظاهر کلی خانه دارند. اگر مبلمان یا لوازم دکوراتیو خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، ظاهر نامناسبی در خانه ایجاد می‌شود. از این رو، اندازه‌ تمام لوازم و تناسب هر عنصر با سایر عناصر طراحی و تطابق ابعاد لوازم با تناسبات ارگونومی بدن انسان، در فرآیند طراحی و بازسازی خانه مسکونی بسیار اهمیت دارد.

به عنوان مثال اگر یک وان حمام کوچک را برای یک حمام بزرگ انتخاب کنید، بقیه فضا خالی به نظر می‌رسد؛ در حالی که اگر تناسبات این ابعاد بر عکس باشند، حمام کوچک‌تر به نظر خواهد رسید. بنابراین هر عنصر و ایده‌ای که در طراحی دکوراسیون داخلی  خانه شما پیاده‌سازی می‌شود، باید متناسب با فضایی باشد که برای آن در نظر گرفته شده است. همیشه باید تعادلی بین اندازه مناسب هر آیتم و متراژ هر بخش خانه را به عنوان یکی از اساسی‌ترین اصول طراحی داخلی خانه در نظر بگیرید.

اصول طراحی داخلی خانه- تب دیزاین

۷- جزئیات

در نهایت می‌توان گفت که “خداوند در جزئیات است” ! اگر چه طراحی کلی فضا، عرصه‌بندی فضایی و لوازم دکوراسیون داخلی، مهم هستند. اما کیفیت، نوع و نحوه این عناصر هم به همان اندازه و شاید حتی بیشتر مهم هستند. به همین جهت هم یکی از کلیدی‌ترین اصول طراحی داخلی خانه، توجه به جزئیات است. این جزئیات طراحی و کیفیت اجرایی است که طرحی زیبا و ارزشمند به جا می‌گذارد. بدون توجه به جزئیات، فضای داخلی در نهایت ناقص و بی‌کیفیت به نظر می‌رسد.

جزئیات شامل طرح، فرم، رنگ، الگو و بافت‌های مورد استفاده برای تمام لوازم هستند؛ اعم از مبلمان، میز و صندلی‌ها، تخت، پرده‌، کمد و کابینت، در و پنجره‌، نوع و ابزارهای نورپردازی و تمام اکسسوری‌های دکوراسیون داخلی شامل گیاهان، آثار هنری و تمام عناصر ظریفی که در طراحی داخلی به کار می‌برید.

اصول طراحی داخلی خانه- تب دیزاین

کلام آخر؛ طراحی و ساخت خانه‌ای رویایی مطابق با اصول طراحی داخلی خانه

همچنان که متوجه شدید ساخت خانه‌ای شیک و زیبا، صرفاً با به کارگیری چند ایده جدید و هیجان‌انگیز ممکن نیست. در فرآیند ساخت و بازسازی خانه مسکونی خود، راهی ندارید جز اینکه از اصول طراحی داخلی خانه پیروی کنید. برای پایبندی به این اصول لازم است با تمام جوانب معماری، طراحی داخلی، نکات اجرایی و روان‌شناسی محیطی آشنا بود. قطعاً تسلط به همه این اصول طراحی داخلی خانه، نه آسان است و نه ممکن! پس اگر در نظر دارید زمان و هزینه خود را صرف طراحی داخلی خانه، آپارتمان یا ویلای خود کنید، بهتر است هوشمندانه برخورد کنید. روش منطقی در فرآیند ساخت خانه، بهره‌مندی از خدمات و دانش تخصصی متخصصان یک شرکت طراحی داخلی است.

استودیو معماری تب‌دیزاین، یکی از این شرکت‌های معتبری است که می‌تواند فرآیند پر فراز و نشیب طراحی تا اجرا را به درستی مدیریت کند و با تکیه بر اصول طراحی داخلی خانه، چالش‌های پیش‌رو را از میان بردارد. پس اگر پروژه‌‌ای در زمینه طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی، بازسازی خانه، معماری ویلا، نظارت و اجرا داشتید، می‌توانید کل فرآیند را به همراه متخصصان جوان و خلاق این استودیو معماری پیش ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و تعیین یک جلسه مشاوره رایگان می‌توانید با این تیم در تماس باشید.


مقالات پیشنهادی برای مطالعه:

  1. طراحی داخلی تبریز ؛ 7 سبک‌ محبوب و 20 ایده جدید معماری
  2. طراحی معماری مدرن تبریز ؛ 21 ایده جدید برای یک خانه‌‌ امروزی
  3. دکوراسیون داخلی تبریز ؛ 7 ایده جدید و متحول کننده

منبع: foyr

پیام بگذارید

Explore
Drag