پرش لینک ها

طراحی پاساژ در تبریز ؛ 11 نکته کلیدی و جذاب

اختصاصی شرکت معماری تب دیزاین‌: امروزه دیگر پاساژها صرفاً مراکزی برای خرید نیستند و روز به روز تجربیات منحصربه‌فردی برای مخاطبان به ارمغان می‌آورند. خلق تجربیات جدید، جذابیت بصری ویژه و تکنولوژی مدرن، این روزها جزء اصول اساسی طراحی پاساژ محسوب می‌شود. بدون شک اگر پاساژی بدون توجه به این اصول طراحی شود، در مرحله جذب مخاطب و سود اقتصادی هم شکست می‌خورد. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مقاله نکات مهم و کلیدی طراحی پاساژ در تبریز و سایر کلان‌شهرها را بررسی می‌کنیم. با رعایت این نکات می‌توانید بهترین تجربه ممکن را برای مخاطبان پاساژ خود فراهم کنید.

طراحی پاساژ در تبریز- تب دیزاین


مقاله پیشنهادی برای مطالعه: طراحی دکوراسیون مغازه در تبریز؛ 4 ایده جذاب + نکات جدید


فرآیند طراحی پاساژ در تبریز

طراحی پاساژ یک فرایند چند مرحله‌ای برای ایجاد یک مرکز خرید جذاب، مدرن و آرامش‌بخش برای مخاطبان است. فرآیند طراحی پاساژ در تبریز شامل تحلیل نیازها، طراحی معماری، دکوراسیون داخلی و کاربرد تجهیزات فنی است.

  1. تحلیل نیاز: اولین مرحله از فرایند طراحی پاساژ مربوط به تحلیل نیازهاست. در این مرحله، نیازهای مشتریان و صاحبان کسب و کارهای پاساژ مورد بررسی قرار می‌گیرد. تجزیه و تحلیل، شامل تعداد و نوع فروشگاه‌ها، فضای عمومی، رستوران‌ها، پارکینگ و سایر خدمات یا کاربری‌های مورد نیاز در پاساژ است.
  2. طراحی معماری: در این مرحله، نقشه‌های ساختمانی پاساژ ایجاد می‌شود. این مرحله شامل ایده‌پردازی‌، طراحی مفهومی و در نهایت طراحی و ترسیم پلان‌ طبقات معماری، بلوک‌ها، نقشه‌های برق، تأسیسات، تهویه مطبوع، سیستم آتش‌نشانی و سایر جزئیات ساختمانی است.
  3. طراحی داخلی: در این مرحله، طراحی و دکوراسیون داخلی پاساژ انجام می‌شود. طراحی فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، فضای عمومی و سایر فضاهای داخلی در این مرحله تکمیل می‌شود. در این مرحله، عواملی مانند پالت رنگی، مواد ساختمانی، دکوراسیون، نورپردازی و مبلمان مورد توجه قرار می‌گیرند.
  4. تجهیزات فنی: در این مرحله، تجهیزات فنی مورد نیاز پاساژ شامل سیستم‌های تهویه مطبوع، آتش نشانی، امنیتی و سایر تجهیزات فنی هوشمند نصب می‌شوند.

11 ایده‌ جذاب برای طراحی پاساژ در تبریز

در ادامه این مقاله به بررسی 11 نکته کلیدی که جزئی از بایدهای طراحی پاساژ در تبریز هستند، خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید تا با تمام عوامل تأثیرگذار برای خلق یک پاساژ جذاب و ویژه آشنا شوید.

طراحی پاساژ در تبریز- تب دیزاین

۱- خلق تجربه‌های جدید و شگفت‌انگیز برای مخاطب

دبی‌مال، یکی از از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین مراکز خرید در جهان است. این مرکز خرید در سال 2019 میلادی، بیش از 84 میلیون بازدیدکننده داشت. به عبارتی می‌توان گفت دبی‌‌مال صرفاً مکانی برای خرید نیست، بلکه یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر است. این مال می‌تواند کلید راهنمای طراحی پاساژ در تبریز و سایر کلان‌شهرها هم باشد. چرا که با نگاهی دقیق به معماری دبی‌مال متوجه خواهید شد که جذابیت دبی‌مال به فروشگاه‌های آن ختم نمی‌شود؛ حتی با وجود اینکه این مال دارای 1200 فروشگاه شگفت‌انگیز است! اینجاست که متوجه می‌شویم فرآیند طراحی پاساژ در تبریز هم باید با نگاهی جدیدتر نسبت به رویکرد سنتی تمرکز کامل بر فروشگاه‌ها انجام شود. چرا که چیزی که دبی‌مال و سایر پاساژ‌ها را خاص می‌کند، طیف وسیعی از تجربیاتی است که به مخاطب هدیه می‌دهند. خلق تجربیات، همیشه دلیلی برای بازگشت به پاساژ به مخاطبان می‌دهد؛ حتی زمانی که آن‌ها لزوماً تمایلی به خرید ندارند!

طراحی منحصربه‌فرد فروشگاه‌ها صرفاً برای جلب ترافیک!

در عصر خرید اینترنتی، نمی‌توان انتظار داشت که مردم فقط برای خرید کالا به مراکز خرید و پاساژ‌ها بیایند. این روزها دلیل اصلی بازدید مردم از مراکز خرید گذراندن اوقات فراغت است. از این رو رستوران‌ها، فضاهای جمعی چندعملکردی و عرصه‌های بازی، نیازهای اولیه‌ای هستند که باید در طراحی پاساژ در تبریز مدنظر قرار داد. جدای از این، بسیاری از پاساژ‌ها در دنیا دارای پارک‌های تفریحی سرپوشیده بزرگ، آکواریوم، سینما و پارک‌های موضوعی هستند.

۲- طراحی فضاهای باز یا نیمه‌باز و کاربرد پوشش گیاهی

همچنان که می‌دانید ادغام پوشش گیاهی و فضای باز، تأثیر بسیار مثبتی بر جذابیت و آرامش‌بخشی محیط دارد. به همین جهت یکی از بهترین ایده‌های طراحی پاساژ در تبریز هم می‌تواند استفاده از این ترند معماری الهام‌بخش باشد. استفاده از فضای باز و عناصر گیاهی درون پاساژ به مشتریان امکان می‌دهد در محیطی آرام و خوشایند تفریح و خرید کنند. دیوار سبز، بام سبز و بالکن‌های منحصربه‌فرد در طبقات می‌توانند گزینه‌های مناسبی در طراحی پاساژ‌ها باشند. بسیاری از ایده‌های منظرین پروژه‌های طراحی ویلا باغ تبریز را می‌توان در طراحی محوطه ورودی، بام و بالکن‌های پاساژها هم به کار گرفت.

طراحی پاساژ در تبریز- تب دیزاین

۳- نورپردازی خلاقانه

یکی از مهم‌ترین اصول پروژه‌های طراحی داخلی تبریز، نورپردازی مناسب است. نورپردازی نقش بسیار مهمی در حس فضایی پاساژ به عهده دارد. به همین جهت برای ایجاد جذابیت بیشتر شما می‌توانید از نورپردازی خلاقانه و مناسب در نقاط استراتژیک پاساژ خود استفاده کنید.

۴- طراحی ویژه فودکورت؛ مکانی فراتر از تصورات!

فودکورت یک لایه جذابیت اضافی به خریداران ارائه می‌کند. این واقعیتی که بسیاری از پاساژ‌های بزرگ به آن توجه می‌کنند. در یک نظرسنجی 30 درصد از افراد حاضر در فودکورت مرکز خرید ایکیا گفتند که صرفاً برای تجربه حضور در فودکورت به مرکز خرید آمده‌اند؛ احتمالاً این رقم برای شما هم تا حدودی تکان‌دهنده باشد. ایده پشت فودکورت مبتکرانه است. این فضا مکانی برای استراحت، فکر کردن در مورد خریدهای احتمالی یا بازدید از تجربیاتی که در پاساژ ترتیب داده شده، به مخاطبان می‌دهد.

هنگام طراحی پاساژ در تبریز هم باید جذابیت فودکورت را در نظر داشته باشید. موقعیت مکانی فودکورت، نحوه چیدمان رستوران‌ها، طراحی و دکوراسیون فضای داخلی یا باز فودکورت و طراحی کانتر رستوران‌ها، بسیار اهمیت دارد. فودکورت را به عنوان یک بخش جداگانه از پاساژ تصور نکنید؛ چرا که هماهنگی و انسجام بصری باید بین المان‌های معماری و دکوراسیون داخلی فودکورت و پاساژ مشاهده شود. ایده‌های طراحی رستوران در تبریز می‌توانند به سادگی در فودکورت پاساژ هم به کار گرفته شوند.

طراحی پاساژ در تبریز- تب دیزاین

۵- کاربرد مواد ساختمانی با کیفیت

کیفیت مواد و مصالح در پروژه‌هایی با کاربری عمومی حرف اول را می‌زند. از آنجایی که رفت‌وآمد زیادی در این فضاها اتفاق می‌افتد باید حتماً از کیفیت مواد ساختمانی به کار رفته اطمینان حاصل کرد. شما می‌توانید با انتخاب مواد ساختمانی با‌کیفیت، مقاوم و مناسب برای پروژه‌های طراحی پاساژ در تبریز، طول عمر و کیفیت پاساژ خود را بالا ببرید.

۶- طراحی‌ داخلی پاساژ در تبریز با استفاده از ترندهای معاصر

هنگام طراحی پاساژ در تبریز ترندهای جدید و به‌روز را در نظر داشته باشید. انواع فروشگاه‌ها و چیدمان‌های جدید را می‌توانید در پاساژ خود ادغام کنید. استفاده از ایده‌های الهام‌بخش در مورد رنگ‌ها، دکوراسیون و چیدمان به شیوه‌ای ترند، می‌تواند نقطه شروع خوبی برای طراحی پاساژ شما باشد. در فرآیند طراحی پاساژ در تبریز باید تعادل کاملی بین اصول زیبایی‌شناسی معماری و ترندهای جسورانه و معاصر برقرار شود. این تعادل از طریق همکاری با متخصصان شرکت معماری تبریز به سادگی ایجاد می‌شود. بدین ترتیب می‌توان اطمینان حاصل کرد که جذابیت قابل توجهی به پاساژ بخشیده خواهد شد.

طراحی پاساژ در تبریز- تب دیزاین

۷- طراحی فضای دعوت‌کننده برای همه مخاطبان با نیازهای متفاوت

این موضوع، یکی از اصول ضروری طراحی پاساژ در تبریز است. زیرا مرکز خرید باید برای همه افراد با انواع توانمندی‌های حرکتی، از جمله معلولان و نابینایان، پاسخگو باشد. باید تمهیداتی از پارکینگ تا آخرین طبقه پاساژ مهیا شود تا فضا برای یک معلول هم کاربرپسند باشد. این نحوه طراحی می‌تواند نویدبخش حضور افراد مختلف و تجربه‌ای خاص و راحت در پاساژ باشد. فراموش نکنید که پاسخگویی به نیازهای تمام گروه‌های سنی و علایق مختلف آن‌ها، می‌تواند منجر به افزایش حضور مخاطبان و درنتیجه سودآوری بیشتر پاساژ برای شما باشد.

۸- طراحی ورودی شاخص

ورودی پاساژ، یک ویژگی معماری مهم و یک عنصر انتقالی بین عملکردهای درونی و بیرونی است. اولین تصور ذهنی نسبت به پاساژ توسط این عنصر معماری در ذهن افراد نقش می‌بندد. از این رو است که دکوراسیون ورودی باید در پروژه‌های طراحی پاساژ در تبریز بسیار مورد توجه قرار گیرد. یک آبنما یا یک تابلو دیواری منحصربه‌فرد می‌تواند برای نمایش طراحی شگفت‌انگیز و دعوت‌کننده مرکز خرید، مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی پاساژ در تبریز- تب دیزاین

۹- خلق حس فضایی بزرگ‌تر

همه‌گیری کرونا باعث شد که بهداشت شخصی و فضای شخصی دوباره مورد توجه قرار بگیرد. پروژه طراحی پاساژ در تبریز هم باید بر اساس همین دیدگاه‌ها خلق شود. نحوه طراحی پاساژ بر نوع تجربه و لمس حس فضایی خریداران، تأثیر می‌گذارد. مقیاس یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر ادراک فضایی است. بنابراین شما می‌توانید از تکنیک‌هایی برای بزرگ‌نمایی پاساژ خود استفاده کنید. با سطوح طبقات، ویدهای مرکزی و مقیاس عناصر دکوراسیون داخلی بازی کنید تا فضا بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر برسد.

ویدهای مرکزی، سبب ارتباط بصری مخاطبان با طبقات دیگر می‌شوند. از همین طریق، هم خوانایی و امنیت پاساژ برای مخاطب بیشتر می‌شود و هم جذابیت و پویایی فضا افزایش می‌یابد. رنگ کف‌پوش‌ها و مبلمان، هم یکی دیگر از عناصر تأثیرگذار بر تمیزی فضای پاساژ است. به عنوان مثال، سطوح کاملاً سفید در صورتی که به درستی نگهداری نشوند، کثیف به نظر خواهند رسید. بنابراین شاید بهتر باشد از رنگ‌های بسیار روشن به مقدار زیاد در پروژه طراحی پاساژ در تبریز استفاده نکنید.

۱۰- طراحی نمای منحصربه‌فرد برای پاساژ

پاساژ‌ها فقط یک ساختمان تجاری نیستند. آن‌ها می‌توانند با جلوه بی‌نظیری که به شهر می‌بخشند، به یک نماد شهری تبدیل شوند. از این رو می‌توان گفت که پاساژ‌ها در دنیای امروز چیزی بیش از یک بلوک شیشه‌ای هستند. با نوآوری‌هایی که از دهه‌های گذشته در طراحی نما ایجاد شده، امروزه می‌توان نماهای بسیار پیشرفته و منحصربه‌فردی از نظر زیبایی‌شناختی و پایداری برای پروژه‌های طراحی پاساژ در تبریز طراحی و اجرا کرد. به خاطر بسپارید که پاساژ شما به عنوان یک نماد شهری جذاب می‌تواند مخاطبان بسیار بیشتری را از نقاط مختلف شهر جلب کند و زبان‌زد مردم شود. ایده‌های به کار رفته در پروژه‌های طراحی نما تبریز، می‌توانند سرنخ‌های خوبی برای طراحی نمای پاساژ در اختیار شما قرار دهند.

طراحی پاساژ در تبریز- تب دیزاین

۱۱- فناوری؛ عنصر شگفتی‌آفرین در معماری مدرن

آخرین باری که یک ساختمان شما را شگفت‌زده کرده، احتمالاً به دلیل مقیاس یا ویژگی‌های هنری معماری آن بود. البته شاید هم یک عامل ناشناخته دیگر، دلیل این شگفت‌زدگی بوده باشد. برای بسیاری از ساختمان‌ها، تکنولوژی همان فاکتور ناشناخته برای جذابیت است. تکنولوژی کمانی است که همه چیز را به خوبی به هم متصل می‌کند. هنگام طراحی پاساژ در تبریز، تکنولوژی را به عنوان یک عنصر کلیدی در نظر بگیرید.

در پروژه‌های جدید طراحی پاساژ می‌توان از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای همچون سنسورها و سیستم‌های هوشمند استفاده کرد؛ سیستم‌های هوشمندی همچون سیستم‌های صوتی و تصویری، نورپردازی، تهویه مطبوع، امنیتی و سایر تجهیزات فنی. نمایشگرهای دیجیتال می‌توانند نماهای پویا و جذابی را ثبت کنند و خریداران را با فضای پاساژ درگیر نگه ‌دارند. تجربیات واقعیت افزوده هم می‌تواند جذابیت مرکز خرید شما را تکمیل کند. مهم‌تر از همه، شما می‌توانید از تکنولوژی برای شخصی‌سازی تجربه برای مخاطبان استفاده کنید.

طراحی پاساژ در تبریز- تب دیزاین

استودیو تب‌دیزاین می‌تواند همراه شما در مسیر طراحی پاساژ در تبریز باشد. آیا تمایل دارید که بیشتر در مورد طراحی مراکز خرید بدانید؟ در این صورت، فقط کافی است با تیم ما در تماس باشید تا در جلسه مشاوره رایگانی که برای شما ترتیب می‌دهیم، اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید.


منبع : re-thinkingthefuture | resonai

پیام بگذارید

Explore
Drag