پرش لینک ها

طراحی مینیمال در تبریز ؛ 7 ایده شگفت‌انگیز برای یک خانه‌ کوچک

اختصاصی شرکت معماری تب دیزاین: سبک طراحی مینیمال در تبریز، انتخاب بسیار مناسبی برای خانه‌هایی با متراژ کم و بودجه محدود محسوب می‌شود. چرا که با گشایش فضایی که این سبک برای خانه‌های کوچک رقم می‌زند، کیفیت فضایی خانه به کلی متحول می‌شود و خانه، بسیار بزرگ‌تر از آنچه هست، به نظر می‌رسد. انکارِ آرامش، سادگی و جذابیت بصری یک فضای مینیمالیستی غیرممکن است. اما برای دستیابی به این ویژگی‌های زیبایی‌شناسی، اقداماتی بسیار بیشتر از چیدمان چند مبلمان مدرن در اتاقی با پس‌زمینه‌ای سفید، مورد نیاز است.

عموماً هنگام بحث در مورد خانه‌های مینیمالیستی، مردم اتاق‌هایی با دیوارهای سفید و فاقد هرگونه مبلمان یا دکوراسیون غیر ضروری را تصور می‌کنند. خطوط ساده، تزئینات محدود، پالت رنگی خنثی و مواد طبیعی، ویژگی‌های اساسی این سبک محسوب می‌شوند. اگرچه ممکن است این ویژگی‌ها، توصیف دقیقی از درک ما نسبت به سبک مینیمال باشد، اما چیزی بیشتر از این وجود دارد! در واقع سبک مینیمالیسم، بسیار فراتر از تصورات عمومی ما است. به همین جهت ما در این مقاله به تعریف این سبک طراحی و ویژگی‌های کلی آن می‌پردازیم. در ادامه نیز پس از شناخت مزیت‌های این سبک، 7 ایده جذاب و کاربردی برای پروژه‌های طراحی مینیمال در تبریز را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید…

طراحی مینیمال در تبریز - تب دیزاین

تعریف سبک طراحی مینیمال چیست؟

شعارِ “کمتر، بیشتر است”، ایدوئولوژی پایه و طبیعتِ خالص، ساده و کاربردی طراحی مینیمالیسم را تشکیل می‌دهد. معماری به سبکِ مینیمالیستی از سادگی برای ایجاد تمایز فضایی استفاده می‌کند. مواد و مصالح، زوایا و نورپردازی در این سبک با دقت انتخاب می‌شود تا با کمترین عناصر، بیشترین تأثیر بصری به دست آید.

استفاده از فضای خالی یک جزء حیاتی در اجرای سبک مینیمال است. در این سبک، اجزای اساسی سازه را تا حد ممکن حفظ کرده و هرگونه دکوراسیون غیر ضروری را حذف می‌کنند. طراحان مینیمال، در مورد تزئینات زیاد و غیر ضروری در این سبک حرفی برای گفتن ندارند. چرا که همه چیز در مورد دستیابی به بیشترین عملکرد است. البته که ترئینات کم در پروژه‌های طراحی مینیمال در تبریز، به معنای محرومیت از جذابیت‌های زیبایی‌شناختی نیست. زیبایی‌شناسی سبک مینیمالیسم بسیار فراتر از اتکا به تزئینات برای دستیابی به جذابیت بصری است. به عبارت دیگر زیبایی‌شناسی و جلوه‌های بصری منحصربه‌فرد این سبک، در دلِ عناصر و ویژگی‌های طراحی آن نهفته است.

طراحی مینیمال در تبریز - تب دیزاین

ویژگیهای طراحی مینیمال در تبریز

زیبایی‌شناسی و اصول معماری سبک طراحی مینیمال در تبریز، اغلب شامل موارد زیر می‌شود:

  • خطوط ساده و خالص
  • پالت رنگی منوکروم یا خنثی
  • چیدمان مبلمان محدود و با کیفیت
  • اشیاء تزئینی محدود
  • راه‌حل‌هایی برای ذخیره سازی
  • پلان آزاد
  • نور طبیعی

مزایای سبک طراحی مینیمال در تبریز؛ دلیل محبوبیت این سبک چیست؟

صحبت در مورد مینیمالیسم بدون اشاره به مزیت‌های فراوان این سبک زندگی و ویژگی‌های پایداری ناشی از نمود این سبک در معماری، ممکن نیست.  از آنجایی که جهان با یک بحران آب و هوایی قریب‌الوقوع مواجه است، کاهش مصرف مواد و مصالح به طور فزاینده‌ای رایج شده است. به دلیل همین ویژگی‌های دوستدار محیط زیست، این سبک محبوبیت ویژه‌ای در تمام زمینه‌ها یافته است. در ادامه به بررسی 3 مزیت اصلی سبک مینیمال در پروژه‌های طراحی معماری مدرن تبریز می‌پردازیم.

طراحی مینیمال در تبریز - تب دیزاین

صرفه جویی در زمان و هزینه

پروژه‌هایی به سبک طراحی مینیمال در تبریز، معمولاً به مصالح و فرآیندهای ساختمانی کمتری نیاز دارند. این ویژگی می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های اجرا و همچنین زمان مورد نیاز برای تکمیل یک پروژه شود. این نوع طراحی همچنین می‌تواند نیاز به قطعات ساختاری پیچیده را از میان بردارد. علاوه بر این، معماری مینیمالیستی می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتری را در پی داشته باشد. به همین دلیل هم سبک طراحی مینیمال در تبریز، انتخاب منطقی و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای پروژه‌های معماری مسکونی این شهر محسوب می‌شود.

فضایی آرامش‌بخش و دور از استرس

یکی دیگر از مزایای طراحی مینیمال در تبریز، ایجاد بستری مناسب برای کسب آرامش و رهایی از استرس‌های ذهنی است. دقیقاً به همین دلیل است که این سبک، انتخاب مناسبی برای برقراری نظم و آرامش در محل زندگی یا کار محسوب می‌شود. آرامش و سکون حاکم بر حس فضایی مینیمالیسم، در مکان‌هایی برای استراحت و تمرکز همچون دفتر کار، نشیمن یا اتاق خواب، بسیار مفید است. تأکید بر ورود نور طبیعی در مینیمالیسم هم منجر به گشایش فضایی، ایجاد روحیه مثبت و افزایش بهره‌وری ذهن می‌شود. تأکید بر عملکردِ حداکثری، در قلبِ مفهوم پروژه‌های طراحی مینیمال در تبریز نهفته است. این ویژگی می‌تواند منجر به کاهش استرس ناشی از پیمایش در یک فضای نامنظم یا آشفته شود.

حس فضایی بزرگ‌تر

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طراحی مینیمال در تبریز، گشایش فضایی و ایجاد حس فضایی بزرگ‌تر است. این ویژگی برای پروژه‌های طراحی آپارتمان تبریز با متراژ کم بسیار حیاتی است. با استفاده از ایده‌های مینیمالیسم می‌توانید مقیاس ذهنی یک فضا را به حداکثر برسانید. بدین ترتیب فضا بزرگ‌تر از آنچه هست، به نظر خواهد آمد. بسیاری از طرح‌های مینیمالیستی از چیدمان و پلان آزاد معماری مدرن تبعیت می‌کنند؛ این ویژگی هم به نوبه خود، تصوری از حرکت، تداوم و گشایش فضایی ایجاد می‌کند.

طراحی مینیمال در تبریز - تب دیزاین

7 ایده‌ جذاب برای سبک طراحی مینیمال در تبریز

در این بخش به بررسی 7 ایده کاربردی و مطابق با اصول اساسی سبک طراحی مینیمال در تبریز می‌پردازیم.

1- انتخاب پالت رنگی مناسب

رنگ، یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی داخلی محسوب می‌شود و تأثیر پررنگی در حس فضایی و کیفیت منحصربه‌فرد هر مکان به جا می‌گذارد. پالت رنگی سبک مدرن و مینیمال با توجه به دستیابی به حداکثر سادگی و خلوص انتخاب می‌شود.

پالت مونوکروم یا تک رنگ

اکثر خانه‌های مینیمالیستی بر پایه یک پالت تک رنگ بنا شده‌اند. طراحی مینیمال در تبریز هم مستلزم انتخاب یک رنگ پایه و خنثی برای فضا است. در خانه‌های مینیمالیستی، اغلب می‌توان سایه‌ای از تناژ رنگیِ سفید، خاکستری یا سیاه را به کار برد. بنابراین رنگ‌های خنثی، نقطه شروع طراحی محسوب می‌شوند و سپس می‌توان با تفاوت‌های ظریف و جزئی در سایه، رنگ و بافت مواد و مصالح، به سطح جدیدی در طراحی داخلی دست یافت.  این روش از ازدحام بصری محیط می‌کاهد  و فضایی شیک و در عین حال بی‌تکلف و ساده برای خانه شما رقم می‌زند.

طراحی مینیمال در تبریز - تب دیزاین

انتخاب یک پالت رنگی با تناژ‌های مختلف یک رنگ خاص

یک باور عمومی نادرست در مورد این سبک طراحی وجود دارد؛ و آن این است که مینیمالیست‌ها از کاربرد رنگ در فضا واهمه دارند!  برخلاف این تصور اشتباه، یک فضای مینیمال با انتخاب هوشمندانه حداقل رنگ و دستیابی به حداکثر تأثیرگذاری ساخته می‌شود. بنابراین استفاده از یک پالت ساده تشکیل‌یافته از تناژهای مختلف یک رنگ در پروژه‌های طراحی مینیمال در تبریز بسیار متداول است.

طراحی مینیمال در تبریز - تب دیزاین

دیوارهای دو رنگ

یکی از روش‌های افزایش گرما و صمیمیت در یک فضای مینیمال، استفاده از دیوارهای دو رنگ است. با این روش در عین پایبندی به اصول سبک مینیمال و مدرن می‌توان جذابیت بصری فضا را افزایش داد.  پالت رنگی به کار گرفته شده در دیوار هم بر پایه رنگ‌های خنثی است.

کاربرد یک رنگ شاخص به عنوان نقطه کانونی

به کارگیری سبک طراحی مینیمال در تبریز، به معنای ساخت فضاهای سرد و یکنواخت نیست. با همکاری با متخصصان شرکت طراحی داخلی تبریز ، همیشه راه‌های شگفت‌انگیز و جدیدی برای افزایش تنوع فضایی محیط وجود خواهد داشت. یکی از راه‌های افزایش جلوه بصری و تنوع فضایی هم استفاده از یک رنگ شاخص در فضای مینیمال است. این رنگ شاخص به میزان بسیار کم در فضا استفاده می‌شود و عمدتاً به عنوان نقطه کانونی فضا عمل می‌کند.

طراحی مینیمال در تبریز - تب دیزاین

2- انتخاب اکسسوری‌ها و جزئیات دکوراسیون داخلی

خانه‌های مینیمالیستی، فضایی سرد و بی‌روح ندارند! شاید در نگاه نخست، این تصور خیلی هم دور از واقعیت تلقی نشود. اما به سادگی می‌توان با اضافه کردن ابعاد و جزئیاتی جدید، حس گرما را در فضای پروژه‌های طراحی مینیمال در تبریز القاء کرد. یکی از راه‌های ویژه برای دستیابی به این هدف، به کارگیری اکسسوری‌های دکوراسیون داخلی است. این کار علاوه بر افزایش گرما و صمیمیت فضایی، بافت‌ها و لایه‌های جدیدی را به پروژه‌های دکوراسیون داخلی تبریز می‌افزاید. با کاربرد فرش‌، پتو، بالش و …، می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشد که خانه شما بستر مناسبی برای کسبِ احساس آرامش و تعلق خاطر خواهد بود.

افزودن سبزینگی با عناصر طبیعی دکوراتیو

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جان بخشیدن به یک اتاق نشیمن مینیمالیستی، افزودن عناصر سبز است. استفاده از گیاهان آپارتمانی در گلدان‌هایی ساده و مدرن، حس و حال فضای شما را به کلی دگرگون می‌کند. اما در صورتی که شما آنقدر صبور نیستید که برای پرورش یک گیاه طبیعی، زمان و انرژی لازم را بگذارید، می‌توانید از عناصر طبیعی جایگزین استفاده کنید. گل‌های کالیفرنیایی و سایر گل‌های خشک با بافتی نرم و کرکی، جلوه‌ای بسیار منحصربه‌فرد به فضای مینیمال شما می‌افزایند.

طراحی مینیمال در تبریز - تب دیزاین

3- توجه به بافت مواد و مصالح مصرفی

شما می‌توانید با استفاده از یک پالت رنگی تمام سفید هم یک فضای ایده‌آل و آرامش‌بخش ایجاد کنید. با به کارگیری این روش، در واقع کل فرآیند طراحی به مراتب آسان‌تر خواهد شد؛ چرا که در این صورت، نگرانی در مورد ترکیب و هماهنگی رنگ‌ها وجود نخواهد داشت. پالتِ تک رنگِ سبکِ طراحی مینیمال در تبریز، به این معنی نیست که فرصت الحاق جزئیات جالب و جذاب وجود ندارد. همه چیز در سبک مینیمال در مورد حداکثر کاربردِ شکل و بافت عناصر و مواد و مصالح است. استفاده از بافت‌ مصالح گوناگون، جذابیت بصری و عمق فضایی خانه را افزایش می‌دهد. کتان، چرم، بافتِ فرش، گچ، سطح صیقلی دیوار رنگ شده و …، لایه جدیدی به فضای مینیمال می‌افزایند.

4- ارجحیت کیفیت بر کمیت

در فضای داخلی مینیمالیستی، طراحی حول محور مبلمانی می‌چرخد که کاربردی و مهم‌تر از همه مفید باشند. پس به جای خرید اقلام موقتی، بدون هیچ هدف بلندمدت، روی کیفیت مبلمان خود سرمایه‌گذاری کنید. به خاطر داشته باشید که همواره کیفیت مهم‌تر از کمیت است.

نه به چیدمان وسایل غیرضروری

اول از همه باید به خاطر داشته باشید که زیر بنای اساسیِ دکوراسیون و طراحی مینیمال در تبریز، پایبندی به حداقل‌ها است. برای قدم گذاشتن در سبک زندگی مینیمال، شما بی‌نیاز از خرید چیزی هستید. این طرز تفکر باید در چیدمان فضایی شما نمود یابد. قبل از اقدام به خرید چیزی، با دیدگاه دیگری بیاندیشید و ابتدا لیستی از وسایل ضروری تهیه کنید. اگر واقعاً تمایل دارید حس یک فضای مینیمالیستی را تجربه کنید، باید در مقابل تمایل خود نسبت به خرید لوازم غیرضروری مقاومت کنید!

کاربرد مبلمان معاصر

یکی دیگر از جنبه‌های بارز دکوراسیون خانه مینیمال، کاربرد و چیدمانِ مبلمان معاصر است. مبلمانِ معاصر، به قطعات تولید شده در 20 سال گذشته اشاره دارد. علاوه بر عنصر زمان، مبلمان معاصر به دلیل ظرافت و سادگی در این سبک مورد توجه واقع می‌شوند. این نوع مبلمان با اشکال هندسی ساده نمایان می‌شوند و بنابراین هیچ عنصر غیر ضروری در این نوع مبلمان یافت نمی‌شود. در صورتی که مبلمان معاصر را برای پروژه طراحی مینیمال تبریز به کار می‌برید، باید به خاطر داشته باشید که که نباید این ظاهر مدرن را با افزودن تزئیناتی غیر ضروری خدشه‌دار کنید. چرا که در این صورت نمای ساده و مینیمال فضای شما به کلی دگرگون می‌شود.

طراحی مینیمال در تبریز - تب دیزاین

5- تمرکز بر اشکال هندسی ساده و خطوط واضح

سبک طراحی مینیمال در تبریز اساساً دو ویژگی مهم دارد؛ خلوص و سادگی. به عبارت دیگر با طراحی بر اساس این دو ویژگی، واقعاً می‌توانید فضایی بسیار ظریف، لطیف و متواضع را در خانه خود ایجاد کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید این کیفیت فضایی را متبلور کنید، استفاده از خطوط تمیز، ساده و مستقیم در فضای داخلی است. این بدان معنی است که شما باید از الگوها و نقوش پیچیده اجتناب کنید. با به کارگیری این اصل طراحی، آرامش در فضا حکم فرما می‌شود و هرگونه عوامل حواس‌پرتی به کلی از فضا حذف می‌شود.

6- توجه به مقیاس

مینیمالیسم و زندگی در فضای کوچک، ترکیب مناسبی برای پروژه‌های طراحی داخلی تبریز  با متراژ محدود محسوب می‌شود. چند نکته کلیدی وجود دارد که شما می‌توانید برای استفاده حداکثری از هر متر خانه به کار ببرید. استفاده از مبلمان تخت‌خواب‌شو، میزهای چندکاره و تو‌در‌تو، کمدهای ذخیره‌سازی دکوراتیو و بدون دستگیره، آینه‌های مدرن و …، چند نمونه از عناصر دکوراسیون داخلی هستند که برای افزایش عمق و کارکرد فضایی به کار گرفته می‌شوند.

7- ورود نور طبیعی

پنجره‌های بزرگی که نور طبیعی زیادی را در اختیار شما می‌گذارند و عمق فضایی پروژه‌های طراحی مینیمال در تبریز را افزایش می‌دهند. به عبارت دیگر با استفاده حداکثری از نور محیط، گرما و صمیمیت به کیفیت فضایی پروژه اضافه می‌شود. ناگفته نماند که پنجره‌ها برای ایفای نقشِ نقطه کانونی در هر اتاقی عالی هستند؛ به خصوص اگر مناظر شگفت‌انگیزی داشته باشید. برای حفظ حریم خصوصی نیز می‌توانید پرده‌های نازک و سرتاسری به کار گیرید.

طراحی مینیمال در تبریز - تب دیزاین

 

 

برای بهره‌مندی از کیفیت فضایی منحصربه‌فردی که سبک طراحی مینیمال در تبریز برای شما به ارمغان می‌آورد، می‌توانید خدمات متخصصان معماری را به کار بگیرید. تیم معماری تب دیزاین آماده همکاری با شما برای ساخت یک فضای مینیمالِ شیک و مدرن است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره برای طراحی و اجرا به سبک مینیمال فقط کافی است با تیم تب‌دیزاین در تماس باشید.


منابع:  architecturaldigest | housebeautiful | curatedinterior | extraspace

 

پیام بگذارید

Explore
Drag