پرش لینک ها

برترین معماران مدرن جهان؛ 10 معمار معروف + آثار شاخص

اختصاصی شرکت معماری تب دیزاین: برترین معماران مدرن جهان همچنان الهام‌بخش نسل‌ جدیدی از معماران و طراحان جوان محسوب می‌شوند. این معماران معروف با پیشبرد مرزهای فناوری و نوآوری، دنیای امروزی ما را شکل دادند. بسیاری از این معماران با رویکرد و سبک کاری منحصربه‌فرد خود هنوز هم حرف اول را در دنیای معماری می‌زنند! در ادامه به معرفی تأثیرگذارترین چهره‌های دنیای معماری و معروف‌ترین معماران مدرن جهان می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا با سبک و ویژگی‌های خاص شاخص‌ترین آثار معماری این معماران آشنا شوید.

معماران مدرن جهان-تب دیزاین

نقش معماران مدرن جهان در پیشبرد آینده معماری

معماری مدرن، سبکی است که در اوایل قرن بیستم میلادی ظهور کرد و پس از جنگ جهانی دوم به عنوان سبک مطرح معماری شناخته شد. تمرکز بر خطوط ساده، فرم‌های خالص، اشکال هندسی و کاربرد مواد و مصالح مدرنی همچون فولاد و شیشه، از ویژگی‌های بارز سبک معماری مدرن شناخته می‌شود.

معماران مدرن جهان به دنبال شکستن سبک‌های سنتی گذشته و ساخت آثاری کاربردی، کارآمد و منعکس‌کننده پیشرفت‌های تکنولوژیکی زمان بودند. فرانک گری، زاها حدید، نورمن فاستر، رنزو پیانو و رم کولهاس و دیگر چهره‌های تأثیرگذار در این زمینه، برخی از مشهورترین معماران مدرن جهان محسوب می‌شوند استفاده نوآورانه از فضا، نور و مصالح، از دیگر ویژگی‌های آثار معماران مدرن جهان است و به همین جهت این معماران، سهم قابل توجهی در زمینه معماری مدرن داشته‌اند.

برترین معماران مدرن جهان، تأثیر عمیقی بر محیط اطراف خود داشته‌اند و خط آسمان و زمینه زندگی شهری را در سراسر جهان شکل داده‌اند. به این ترتیب است که رویکرد و سبک فکری مهم‌ترین معماران مدرن جهان، بر نحوه زندگی، کار و تعامل ما با محیط اطراف خود تأثیر گذاشته‌اند. سبک طراحی داخلی مدرن امروزی هم برگرفته از اصول معماری مدرنی است که توسط این معماران مدرن جهان بنا شده است.

معماران مدرن جهان-تب دیزاین

معماران مدرن جهان؛ 10 معمار معروفی که معماری را متحول کردند!

در ادامه به معرفی زندگی‌نامه مختصر و بررسی نقاط عطف و افتخارات زندگی معماران مدرن جهان می‌پردازیم. علاوه بر این مهم‌ترین آثار معماری، سبک و ویژگی‌های شاخص آثار چهره‌های مطرح و تأثیرگذار لیست معماران مدرن جهان را بررسی می‌کنیم. نورمن فاستر، رنزو پیانو، زاها حدید، ریچارد راجرز و فرانک گری، 10 معمار معروفی هستند که تحولی عظیم در پیشبرد معماری مدرن به زمان حال و شکل‌گیری سبک مدرن و حتی طراحی مینیمال داشتند.

معماران مدرن جهان-تب دیزاین

۱‌- نورمن فاستر

نورمن فاستر که با نام لرد فاستر نیز شناخته می‌شود، یک معمار بریتانیایی است که به دلیل طرح‌‌های خلاقانه و پایدار خود برای ساماندهی منظر معماری مدرن، شهره جهانیان است. فاستر در سال 1935 میلادی و در شهر منچستر به دنیا آمد. پس از تحصیل در رشته معماری، او شرکت معماری خود به نام فاستر + شرکا را تأسیس کرد.

 پروژه‌های فاستر، طیف وسیعی از انواع کاربری‌های ساختمانی را شامل می‌شود؛ از فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار گرفته تا موزه‌ها و ساختمان‌های اداری. یکی از معروف‌ترین طرح‌های او هم دفتر مرکزی شرکت بانکداری هنگ کنگ و شانگهای (HSBC) در هنگ کنگ است. این بنای ارزشمند در سال 1986 میلادی تکمیل شد و به عنوان یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های قرن بیستم شناخته می‌شود. از دیگر آثار قابل توجه او می‌توان به ساختمان رایشستاگ در برلین، برج هرست در شهر نیویورک و پل میلاو فرانسه اشاره کرد. لازم به ذکر است که این پل، بلندترین پل جهان است.

 فاستر همچنین به دلیل تعهد خود به مسئله پایداری در معماری، در لیست یکی از مهم‌ترین معماران مدرن جهان قرار می‌گیرد. طرح‌های او اغلب دارای ویژگی‌هایی مانند بام‌های سبز، پانل‌های خورشیدی و سیستم‌های کم مصرف است. او در طول زندگی حرفه‌ای خود جوایز و افتخارات متعددی از جمله جایزه معماری پریتزکر در سال 1999 میلادی و جایزه استرلینگ که برترین جایزه معماری بریتانیا محسوب می‌شود را چندین بار دریافت کرده است. امروزه، فاستر به عنوان یکی از معتبرترین معماران مدرن جهان یکه‌تازی می‌کند و همچنان به ادغام مفهوم فناوری و پایداری با ویژگی‌های معماری می‌پردازد.

او همچنین عضو مجلس سنای ایتالیا است و در سال 2018 میلادی به عضویت شورای نمایندگان ایتالیا منصوب شد. امروزه پیانو به فعالیت معماری خود در سراسر جهان ادامه می‌دهد و با تمرکز خود بر معماری پایدار و مردمی، مسئولیت اجتماعی و زیست‌محیطی خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین معماران مدرن جهان ادامه می‌دهد.

معماران مدرن جهان-تب دیزاین

۲‌- زاها حدید

زاها حدید یک معمار بریتانیایی-عراقی بود که با سبک منحصربه‌فرد آثار خود به یکی از تاثیرگذارترین معماران زمان خود تبدیل شد. او در سال 1950 میلادی در بغداد متولد شد و در دانشگاه آمریکایی بیروت در رشته ریاضیات، مشغول به تحصیل شد. زاها حدید سپس برای ادامه تحصیلات خود در  دانشکده معماری انجمن به لندن رفت. پروژه‌های حدید با سبک فولدینگ و فرم‌های سیال و منحنی، طراحی معماری مرسوم را به چالش می‌کشد.

زاها، به دلیل کاربرد تکنیک‌های پیشرفته مدل‌سازی رایانه‌ای و روش‌های نوآورانه، به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین معماران مدرن جهان به شهرت عظیمی دست یافته است. آثار حدید، جلوه بسیار متفاوتی دارند؛ او با روش‌های نوآورانه‌ای طرح‌هایی ساخت که گویی از قانون گرانش تبعیت نمی‌کنند. با از میان برداشتن همین محدودیت‌ها بود که امروزه می‌توان گفت زاها در زمره یکی از جسورترین معماران مدرن جهان قرار می‌گیرد.

برخی از شاخص‌ترین آثار او عبارتند از: مرکز حیدر علی اف در باکو آذربایجان، ایستگاه آتش نشانی ویترا در آلمان، موزه ملی هنرهای قرن بیست و یکم ماکسی در رم، و مرکز ورزش‌های آبی لندن که برای بازی‌های المپیک 2012 میلادی ساخته شده است. حدید در طول زندگی حرفه‌ای خود، جوایز و افتخارات متعددی از جمله جایزه معماری پریتزکر را در سال 2004 میلادی کسب کرد.

جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که زاها حدید، اولین زنی بود که این جایزه را دریافت کرد. او در سال 2016 میلادی دار فانی را وداع گفت، اما میراث او همچنان الهام‌بخش معماران و طراحان در سراسر جهان هستند. با پیروی از رویکرد و سبک این معماران مدرن جهان است که معماران جوان می‌توانند طرح‌های جدید و نوآورانه‌ای را در حیطه معماری و ساخت، کاوش کنند.

معماران مدرن جهان-تب دیزاین

۳ – رنزو پیانو

رنزو پیانو یک معمار ایتالیایی است که به دلیل آثار خلاقانه و فنی پیشرفته‌ خود در لیست برترین معماران مدرن جهان قرار می‌گیرد. پیانو در سال 1937 میلادی در جنوا به دنیا آمد و در رشته معماری در دانشگاه پلی تکنیک میلان تحصیل کرد. او چندین سال در فیلادلفیا و در دفتر یکی از مشهورترین معماران مدرن جهان، لویی کان، مشغول به فعالیت شد. ویژگی سبکی، شفافیت و استفاده از مواد پایدار، مهم‌ترین ویژگی‌های آثار معماری پیانو محسوب می‌شود. هماهنگی و ادغام با بستر و پاسخگویی به محیط، از دیگر ویژگی‌های مهم آثار معماری رنزو پیانو است.

مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس، موزه مجموعه منیل در هیوستون، آسمان خراش شارد در لندن و موزه هنر آمریکایی ویتنی در شهر نیویورک، برخی از معروفترین آثار پیانو هستند. او در طول زندگی حرفه‌ای خود، جوایز و افتخارات متعددی، از جمله جایزه معماری پریتزکر در سال 1998 میلادی، را کسب کرد. همچنین وی موفق به دریافت مدال طلای سلطنتی از موسسه سلطنتی معماران بریتانیا در سال 1989 میلادی شد. بی‌دلیل نیست که می‌توان پیانو را در زمره برترین معمارن مدرن جهان قرار داد. او در طول این سال‌ها با آثار معماری بی‌نظیر خود توانسته تخصص خود را در عرصه بین‌المللی ثابت کند.

معماران مدرن جهان-تب دیزاین

۴‌- ریچارد راجرز

ریچارد راجرز یک معمار بریتانیایی است که به سبب آثار مدرنیستی و پایدار خود به شهرتی جهانی دست یافته است. راجرز که در سال 1933 میلادی در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد، در مدرسه معماری انجمن معماری لندن تحصیل کرد. پس از پایان دوران تحصیلات خود، راجرز شرکت معماری Rogers Stirk Harbor + Partners را تأسیس کرد. ویژگی‌های بارز آثار معماری ریچارد راجرز، کاربرد مواد و مصالح سازگار با محیط زیست و سبکی همچون فولاد و شیشه است. شفافیت و گشودگی بصری از دیگر ویژگی‌های شاخص آثار راجرز است.

علاوه بر این، راجرز به دلیل طراحی مرکز پمپیدو در پاریس، بر جایگاه خود به عنوان یکی از مطرح‌ترین معماران مدرن جهان افزود. این اثر معماری که با همکاری مشترک با رنزو پیانو طراحی و اجرا شد، به عنوان یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های قرن بیستم شناخته می‌شود. از دیگر آثار برجسته ریچارد راجرز می‌توان به ساختمان لوید در لندن، گنبد هزاره و ساختمانترمینال 4 در فرودگاه مادرید-باراخاس اشاره کرد. راجرز نیز همچون دیگر معماران مدرن جهان، جوایز و افتخارات متعددی را در طول دوران حرفه‌ای خود کسب کرد. او موفق به دریافت جایزه معماری پریتزکر در سال 2007 میلادی و مدال طلای سلطنتی از موسسه سلطنتی معماران بریتانیا در سال 1985 میلادی شد.

راجرز همچنین عضو مجلس اعیان در پارلمان بریتانیا است. امروزه، راجرز به عنوان یکی از چهره‌های تأثیرگذار بین معماران مدرن جهان شناخته می‌شود. او همچنان با تمرکزی بی‌نظیر مرزهای خلاقیت و تکنولوژی را در سبک طراحی معماری مدرن و پایدار پیش می‌برد و بر اهمیت معماری در شکل‌دهی به محیط انسان‌ساخت تأکید می‌کند.

معماران مدرن جهان-تب دیزاین

۵- فرانک گری

فرانک گری اصالتاً یک معمار کانادایی-آمریکایی است و به سبب ساختمان‌های نمادین خود شناخته می‌شود. پروژه‌های معماری او فرم‌هایی مشابه آثار مجسمه‌سازی دارند و عدم تقارن و کاربرد مصالح غیرمتعارف، از ویژگی‌های بارز پروژه‌های این معمار مدرن است. گری در سال 1929 میلادی در تورنتو به دنیا آمد. او قبل از تأسیس شرکت معماری خود در سال 1962میلادی، در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه‌ هاروارد مشغول به تحصیل بود.

یکی از مشهورترین آثار گهری، موزه گوگنهایم در بیلبائو، اسپانیا است. این پروژه مطرح که ساخت آن به سال 1997 میلادی برمی‌گردد، نمای بیرونی مواج تیتانیوم دارد. همین آثار و ویژگی‌های شگفت‌انگیز است که گهری را یکی از معروف‌ترین معماران مدرن جهان می‌کند. این موزه منحصربه‌فرد، امروزه به نمادی شهری تبدیل شده است و به عنوان یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های قرن بیستم شناخته می‌شود. از دیگر آثار برجسته گری می‌توان به سالن کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس، خانه رقص در پراگ و بنیاد لویی ویتون در پاریس اشاره کرد.

طرح‌های گهری اغلب شامل مدل‌سازی پیچیده کامپیوتری و استفاده از فناوری‌های پیشرفته ساختمانی است. به همین طریق است  که او مرزهای ممکن در معماری را پیش برد و به عنوان یکی از مطرح‌ترین معماران مدرن جهان شناخته شد. آثار معماری او جوایز و افتخارات متعددی را برای او به ارمغان آورده است؛ از جمله جایزه معتبر معماری پریتزکر در سال 1989 میلادی. امروزه گهری  همچنان در زمره یکی از تأثیرگذارترین معماران مدرن جهان است و به خلق طرح‌های جسورانه و مبتکرانه خود ادامه می‌دهد. او همواره، انتظارات ما را از ویژگی‌هایی که یک ساختمان می‌تواند داشته باشد، به چالش می‌کشد.

معماران مدرن جهان-تب دیزاین

۶-  سانتیاگو کالاتراوا

سانتیاگو کالاتراوا یک معمار و مهندس اسپانیایی است که به دلیل طراحی‌های مبتکرانه و مهارت مجسمه‌سازی خود که ترکیبی از هنر، معماری و مهندسی است، شهرت دارد. کالاتراوا یکی از محبوب‌ترین معماران مدرن جهان است که در سال 1951 میلادی در والنسیا، اسپانیا به دنیا آمد. او که در رشته معماری و مهندسی در دانشگاه پلی تکنیک والنسیا تحصیل کرده، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی عمران در موسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ به پایان رسانده است.

کار کالاتراوا با استفاده از بتن سفید، فولاد و شیشه مشخص می‌شود و طرح‌های او اغلب عناصر حرکت و سیالیت را در خود جای می‌دهند. او بیشتر به خاطر طراحی و ساخت پل‌های بی‌نظیری مانند پل آلامیلو در سویل و پونت د آلما در پاریس و همچنین ایستگاه‌های حمل و نقل از جمله مرکز حمل و نقل مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک و ایستگاه راه آهن لیژ-گیلمین شهرت دارد. در بلژیک. کالاتراوا در طول زندگی حرفه‌ای خود جوایز و افتخارات متعددی از جمله جایزه شاهزاده آستوریاس برای هنر در سال 1999 و مدال طلا از موسسه معماران آمریکا در سال 2005 دریافت کرده است. او به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین معماران مدرن جهان، همچنین به دلیل مشارکت در طراحی و مهندسی پایدار شناخته شده است. نمونه کارهای او همچنان الهام‌بخش معماران، مهندسان و هنرمندان در سراسر جهان است.

معماران مدرن جهان-تب‌دیزاین

۷-  تادائو آندو

تادائو آندو یکی از معروف‌ترین معماران مدرن جهان محسوب می‌شود. این معمار مشهور، اصالتاً ژاپنی است و به خاطر طراحی‌های مینیمالیستی و متفکرانه‌اش که بر تأثیر متقابل بین نور و فضا تأکید دارد، شهرت فراوانی دارد. آندو در سال 1941 میلادی در اوزاکا به دنیا آمد و قبل از تحصیل در رشته معماری در دانشگاه توکیو، کار خود را به عنوان یک معمار خودآموخته آغاز کرد. ویژگی کار آندو استفاده از مواد و متریال‌های  اکسپوز و خام مانند بتن و چوب است. طرح‌های او اغلب عناصر آب و طبیعت را در خود جای داده است. عمده محبوبیت آندو به استفاده از نور برای ایجاد حس آرامش و معنویت در ساختمان‌هایش برمی‌گردد. برخی از مشهورترین آثار او عبارتند از: کلیسای نور در اوزاکا، موزه هنر مدرن فورت ورث، و موزه خانه بنسه در جزیره ناوشیما در ژاپن.

آندو در طول زندگی حرفه‌ای خود جوایز و افتخارات متعددی از جمله جایزه معماری پریتزکر در سال 1995 و مدال طلای موسسه معماران آمریکا در سال 2002 را دریافت کرده است. او همچنین یکی از اعضای نشان فرهنگ، بالاترین افتخار فرهنگی ژاپن است. امروزه آندو یک چهره تاثیرگذار در معماری معاصر باقی مانده است و به دلیل تعهدش به سادگی، زیبایی و قدرت معماری در الهام بخشیدن و ارتقای روح انسان شناخته می‌شود. به همین جهت است که آندو یکی از الهام‌بخش‌ترین معماران مدرن جهان محسوب می‌شود.

معماران مدرن جهان-تب‌دیزاین

۸-  بیارکه اینگلز

Bjarke Ingels یک معمار دانمارکی است که به دلیل طراحی‌های نوآورانه و آگاهانه اجتماعی خود شناخته شده است. اینگلز که در سال 1974 میلادی در کپنهاگ به دنیا آمد، پیش از تأسیس شرکت معماری خود، BIG (گروه Bjarke Ingels)، در سال 2005 میلادی، معماری را در آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک تحصیل کرد. مشخصه کار اینگلز استفاده از فرم‌های جسورانه و هندسی و تمرکز او بر ایجاد ساختمان‌هایی است که هم کاربردی هستند و هم پاسخی هوشمندانه به مسئولیت اجتماعی معماران مدرن جهان می‌دهند. او به‌خاطر توانایی‌اش در تبدیل انواع ساختمان‌های به ظاهر پیش پا افتاده، مانند ساختمان‌های آپارتمانی و کارخانه‌های انرژی‌زا، به سازه‌های بصری قابل توجه و پایدار مشهور است.

برخی از ‌برجسته‌ترین آثار او عبارتند از خانه 8 در کپنهاگ، ساختمان مسکونی VIA 57 West در شهر نیویورک، و کارخانه تولید زباله به انرژی Amager Bakke در کپنهاگ. اینگلز در طول زندگی حرفه‌ای خود جوایز و افتخارات متعددی از جمله جایزه معماری اروپا در سال 2010 و جایزه مبتکر سال وال استریت ژورنال در سال 2011 را دریافت کرده است. او همچنین استاد مدعو در دانشکده طراحی دانشگاه‌ هاروارد است و چندین کتاب در زمینه معماری و شهرسازی منتشر کرده است. امروزه، اینگلز همچنان به عنوان یک چهره پیشرو در بین معماران مدرن جهان، مرزهای آنچه را که با طراحی و فناوری امکان پذیر است، جابجا می‌کند و در عین حال پایداری اجتماعی و زیست محیطی را نیز ترویج می‌کند.

معماران مدرن جهان-تب‌دیزاین

۹-  رم کولهاس

رم کولهاس، معمار، شهرساز و نظریه پرداز هلندی و همچنین بنیان‌گذار دفتر معماری متروپولیتن (OMA) است. کولهاس که در سال 1944 میلادی در روتردام به دنیا آمد، پیش از تأسیس OMA در سال 1975، معماری را در دانشکده معماری انجمن معماری لندن تحصیل کرد. کولهاس به دلیل رویکرد آوانگارد خود به عنوان یکی از پیشگامان معماران مدرن جهان شناخته شده است و طرح‌های او اغلب عناصری از هندسه غیرمنتظره و متنوع را در خود جای داده است.

 او همچنین یک شهرساز مشهور است و آثار زیادی در این زمینه نوشته است؛ از جمله کتاب تأثیرگذار «نیویورک دلهره‌آور» که به بررسی رابطه بین معماری و شهر می‌پردازد. برخی از ‌برجسته‌ترین آثار کولهاس عبارتند از کاسا دا موزیکا در پورتو، دفتر مرکزی دوربین مدار بسته در پکن و کتابخانه مرکزی سیاتل. او در طول زندگی حرفه‌ای خود جوایز و افتخارات متعددی از جمله جایزه معماری پریتزکر در سال 2000 میلادی و شیر طلایی برای یک عمر دستاورد در بینال ونیز در سال 2010 میلادی دریافت کرده است. کولهاس همچنان یک نیروی قابل توجه در معماری و شهرسازی معاصر است. آثار او همچنان بر معماران، ‌برنامه‌ریزان و محققان در سراسر جهان تأثیرگذار است. به همین جهت معماران جوان و در جست‌و‌جوی ایده‌های ناب همواره جدیدترین پروژه‌های او را به عنوان یکی از برترین معماران مدرن جهان رصد می‌کنند.

معماران مدرن جهان-تب‌دیزاین

۱۰-  ژان نوول

ژان نوول یک معمار فرانسوی است که به دلیل طراحی‌های آوانگارد و کاربرد ماهرانه خود از نور و رنگ شهرت فراونی دارد. نوول که در سال 1945 میلادی در فومل فرانسه به دنیا آمد، پیش از تأسیس شرکت معماری خود، آتلیه ژان نوول، در سال 1970، معماری را در École des Beaux-Arts پاریس تحصیل کرد. ویژگی طرح‌های نوول، استفاده از مواد خلاقانه مانند شیشه و فولاد و تاکید او بر نور و رنگ طبیعی است. او به دلیل توانایی‌اش در ایجاد ساختمان‌های پاسخگو به محیط اطراف خود وگنجاندن عناصری از فرهنگ و تاریخ محلی، شهرت دارد.

برخی از مشهورترین آثار او عبارتند از، موسسه جهان عرب در پاریس، بنیاد کارتیه برای هنرهای معاصر در پاریس و موزه لوور ابوظبی در امارات متحده عربی. نوول در طول زندگی حرفه‌ای خود جوایز و افتخارات متعددی از جمله جایزه معماری پریتزکر در سال 2008 و مدال طلای سلطنتی از موسسه سلطنتی معماران بریتانیا در سال 2001 دریافت کرده است. به همین جهت است که به سادگی می‌توان او را به عنوان یکی از موفق‌ترین معماران مدرن جهان معرفی کرد. او همچنین عضو آکادمی هنرهای زیبای فرانسه است و در چندین دانشگاه معتبر دنیا تدریس کرده است. امروز، نوول یک چهره برجسته در معماری معاصر باقی مانده است؛ چهره‌ای که به دلیل طراحی‌های جسورانه و رویایی خود، درک ما از فضا، نور و فرم را به چالش می‌کشد و به عنوان یکی از پیشروان معماران مدرن جهان شناخته شده است.

معماران مدرن جهان-تب‌دیزاین

مقالات پیشنهادی برای مطالعه:

5 نمونه از جدیدترین و بهترین ایده های طراحی داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی ؛ 7 ایده خلاقانه و جدید

طراحی داخلی خانه ؛ 4 نکته کلیدی که باید بدانید!


منبع:  artst

پیام بگذارید

Explore
Drag