پرش لینک ها

طراحی نما تبریز؛ هر آنچه که باید بدانید!

اختصاصی استودیو تب دیزاین: طراحی نما یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند طراحی و تأثیرگذارترین عنصر بر منظر بصری ساختمان و طرح معماری است. نما عنصری است که مخاطب در اولین برخورد با یک ساختمان با آن مواجه می‌شود؛ از این جهت بر نحوه‌ی برداشت مخاطب از فضا و شکل‌گیری ارتباط مثبت در ذهن مؤثر است. طراحی نما باید با هدف ایجاد ارزش بصری مطلوب انجام شود تا بتواند تجربه فضایی خاطره‌انگیزی در ذهن بیننده تداعی کند. با توجه به اهمیت فراوان نما در منظر شهری و تأثیر قابل توجه آن در ارزش مالی بنا، پروژه‌های طراحی نما تبریز هم با دقت بسیاری توسط متخصصان این حوزه انجام می‌شود.

کلید طراحی مناسب نما، بکارگیری دانش تخصصی در مورد اصول اساسی طراحی، مصالح، تکنیک‌های ساخت و …، است. در این مقاله به بررسی کلی اصول طراحی نما می‌پردازیم. با ما همراه باشید …

طراحی نما - تب دیزاین

اصول طراحی نما تبریز

با توجه به اهمیت نما در برداشت مخاطب از طرح، باید رعایت یک سری اصول و قواعد را در فرآیند طراحی نما مد نظر قرار داد. انتخاب مناسب سبک طراحی، مواد و مصالح، رعایت سادگی، انسجام و ریتم در طرح، استفاده از تکنیک‌های نورپردازی، ایجاد نقطه عطف و … کلید طراحی نمایی زیبا و در عین حال عملکردی است. در ادامه به بررسی اصول اساسی و تکنیک‌هایی برای پروژه‌های طراحی نما تبریز خواهیم پرداخت.

طراحی نمای ویلایی - استودیو تب دیزاین

استفاده از مواد و مصالح با کیفیت و پایدار

نما، پوسته بیرونی و جلوه بصری هر ساختمان است. به همین جهت کاربرد مصالح بی‌کیفیت و درجه 3 در نمای ساختمان به دلیل صرفه جویی در هزینه، به هیچ وجه منطقی نیست. انتخاب نامناسب مواد و مصالح ساختمانی در طراحی نما تبریز، می‌تواند در نهایت منجر به بروز مشکلاتی در فرآیند فروش واحد مسکونی یا کاهش ارزش مادی پروژه طراحی آپارتمان تبریز شود.

چرا که بسیاری از خریداران در نگاه نخست، کیفیت ساختمان را بر اساس نما یا پوسته بیرونی آن می‌سنجند و کیفیت نامطلوب نما را دلیلی بر بی‌کیفیتی کل ساختمان می‌پندارند. پس استفاده از مصالح مرغوب و با کیفیت اصل مهمی در فرآیند طراحی نما تبریز محسوب می‌شود.

طراحی نما در تبریز - شرکت تب دیزاین

ترکیب و هم‌نشینی مناسب مواد و مصالح مختلف

یکی از مهم‌ترین اصول دستیابی به طراحی نما زیبا، ترکیب مناسب مصالح همگون یا هماهنگ است. با رعایت اصل هماهنگی و ریتم در ترکیب مصالح مرغوب، منظر بیرونی جذابی برای یک ساختمان ایجاد می‌شود. تنوع رنگ و بافت نیز نکته کلیدی برای طراحی هر اثر هنری است و در پروژه‌های طراحی نما تبریز هم می‌توان با کاربرد مصالح مناسب به این مهم دست یافت.

البته به کارگیری این اصل یکی از ضروریات هر پروژه معماری، طراحی داخلی و … است و با استفاده از خدمات یک شرکت طراحی داخلی تبریز می‌توان رعایت این اصل را در پروژه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی تضمین کرد.

رعایت تناسب رنگ در نما ساختمان

رنگ یکی از بارزترین ویژگی‌های بصری هر نما است. در صورت عدم انتخاب  مناسب رنگ، حتی کیفیتِ بصری بهترین پروژه‌های طراحی ویلا تبریز، با مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین مواد و مصالح هم زیر سوال می‌رود. بنابراین تناسب رنگ باید حتماً در پروژه‌های طراحی نما تبریز مورد توجه واقع شود. قبل از اجرای طرح می‌توان با کمک نرم‌افزارهای مدل‌سازی و طراحی سه بعدی، تناسب و هم‌نشینی رنگ‌های کاربردی در پروژه و یا حتی ترکیب رنگ و عناصر پروژه با نما و مناظر شهری اطراف را سنجید.

نمونه طراحی نما - دفتر معماری تب دیزاین

سادگی و خوانایی نما ساختمان

شاید بتوان گفت مهمترین اصل در طراحی نما، سادگی و خوانایی آن است. کاربرد بیش‌ از حد متریال‌های متنوع  در پروژه‌های طراحی نما تبریز می‌تواند از سادگی و خوانایی طرح بکاهد و تأثیر منفی در ذهن بیننده بگذارد. استفاده از الگوهای بصری و موتیف‌ها، روش هوشمندانه‌ای برای دستیابی به سادگی و یکنواختی بصری نما است  و ظرفیت ادراک طرح در ذهن مخاطب را افزایش می‌دهد. فراموش نکنید که موفقیت هر طرح و اثر هنری در گرو نحوه و میزان ارتباط مخاطب با طرح است و این ارتباط مثبت شکل نمی‌گیرد، مگر با درک و ثبت طرح در ذهن مخاطب!

پس استفاده از الگوهای بصری در کنار یک یا دو عنصر بصری شاخص، روش مناسبی برای دستیابی به طرحی زیباست. با به کارگیری این روش، سادگی و خوانایی نما، تحت الشعاع  جذابیت بصری و زیبایی طرح قرار نمی‌گیرد. هر چه میزان سادگی طرح افزایش یابد، عناصر به کار رفته تأثیر بیشتری بر کیفیت بصری آن می‌گذارند. این اصل، یکی از بارزترین ویژگی‌های سبک طراحی معماری مدرن تبریز محسوب می‌شود.

طراحی نما در تبریز - استودیو تب دیزاین

انسجام و پیوستگی عناصر کاربردی

پیوستگی و انسجام، یکی دیگر از اصول اساسی پروژه‌های طراحی نما تبریز است. طراحی و اجرای تمام عناصر نما باید به شکلی سازگار و پیوسته انجام شود و در نهایت وحدت بصری با کل، باید در جزء به جزء عناصر نمایان باشد. یک نما پیوسته، مجموعه‌ای از فرم‌ها و عناصر ناهمگون و پراکنده نیست؛  بلکه نمایی است که پیوستگی و سازگاری با فرم کلی در طراحی و اجرای تمام عناصر آن مورد توجه قرار گرفته است.

توجه به این اصل طراحی در تمام پروژه‌های معماری ضروری است. حتی فرآیند طراحی و چیدمان پروژه‌های دکوراسیون داخلی تبریز هم با هدف توجه به جزئیات و ایجاد هماهنگی و هارمونی در کل فضا صورت می‌گیرد.

نورپردازی نما

در بسیازی از موارد شاهد تغییر و تحولات عظیم پروژه‌های طراحی داخلی تبریز فقط با طراحی نورپردازی و تعبیه لوارم روشنایی هستیم. بدون اغراق می‌توان ادعا کرد که تأثیرگذاری نورپردازی در میزان جذابیت بصری نما هم برابر با میزان تأثیرگذاری ترکیب عناصر و مصالح است.

نورپردازی اصولی این قابلیت را دارد که جلوه بصری پروژه‌های طراحی نما تبریز را چندین درجه ارتقاء دهد. سرزندگی و پویایی ساختمان در شب در گرو نورپردازی مناسب نما است. البته نباید فراموش کنیم که بحث نورپردازی، تخصص ویژه‌ای مطلبد و برای حصول اطمینان از زیبایی طرح نهایی و عدم خیرگی نور در شب باید از مشورت متخصصان و طراحان نما بهره برد.

طراحی نما تبریز - تب دیزاین

شفافیت بصری نمای ساختمان

نمای جذاب و مطلوب، باید به میزان قابل قبولی پنجره داشته باشد. پنجره، رابط نوری یک طرح معماری است و تعامل کاربر با طبیعت پیرامون و جذابیت بصری نمای شب را تضمین می‌کند و عامل مهمی برای ایجاد شفافیت و کاهش صلبیت نما است. تعداد پنجره‌های موجود در طرح‌ با توجه به کارکرد بنا، ضوابط و عرض بازشوهای موجود تعیین می‌شود. در طراحی نما باید به طراحی این پنجره‌ها، موقعیت قرارگیری و ریتم تشکیل‌دهنده با دیگر عناصر توجه کرد.

ایجاد نقطه عطف در طراحی نما

به خاطر داشته باشید که ایجاد یک نقطه عطف منحصربه‌فرد، جذابیت بصری نما را به مراتب افزایش می‌دهد. پس با ایجاد یک عنصر خاص و تأکید بر آن عنصر، یک سلسله مراتب بصری برای بیننده تعریف کنید و توجه بیننده را در نگاه نخست به آن نقطه عطف جلب کنید. با در نظر گرفتن عنصر شاخص در نما، میزان تعادل و یکنواختی طرح کاهش می‌یابد. در فرآیند طراحی نقطه عطف توجه داشته باشید که این عنصر شاخص در عین متمایز و برجسته بودن، باید با فرم کلی نما هماهنگ باشد.

ایده طراحی یک نقطه کانونی شاخص برای افزایش جذابیت بصری و تنوع فضایی، در پروژه‌های طراحی داخلی خانه هم به کار گرفته می‌شود.

طراحی نمای مسکونی - استودیو تب دیزاین

کاربرد ریتم

مفهوم ریتم، تکرار عناصر در یک نظم مشخص با هدف ایجاد هماهنگی بصری در کل طرح است. عناصر تشکیل‌دهنده نما باید دارای نوعی نظم در خطوط، صفحات و احجام باشند. کاربرد ریتم از پراکندگی و ناخوانایی عناصر به کار رفته در نما جلوگیری می‌کند و سازماندهی بصری به نما می بخشد.

توجه به میزان درون‌گرایی و برون‌گرایی طرح

همچنان که شفافیت و ارتباط با محیط پیرامون برای کاربر فضای داخلی فراهم می‌شود، نباید فراموش کنیم که رعایت حریم خصوصی کاربر هم حائز اهمیت است. پس با توجه به عملکرد ساختمان و عرصه‌بندی فضای داخل، میزان شفافیت نما تعیین می‌شود. نماهای برون‌گرا که مخلل آرامش و حریم خصوصی افراد هستند، می‌توانند با تکنیک‌هایی در طراحی نما بهبود یابند. شاید بتوان گفت که در پروژه‌های طراحی پنت هاوس در تبریز، بیشترین میزان شفافیت در نما وجود دارد. علت این موضوع به اهمیت بهره‌مندی از نور روز و منظره شب در این فضاها برمی‌گردد.

طراحی نمای مسکونی - شرکت معماری تب دیزاین

پیش‌آمدگی و عقب‌رفتگی در نمای ساختمان

البته که پروژه‌های بازسازی خانه مسکونی تبریز و طراحی و اجرای نمای ساختمان‌های جدید با تکنیک‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ اما نمای ساختمان، عنصری تأثیرگذاری است که باید از ابتدای فرآیند طراحی پلان‌های معماری مورد توجه واقع شود. نما یک عنصر الحاقی برای ساختمان نیست، بلکه یکی از بخش‌های اساسی ساختمان است! بی‌توجهی به طرح نما در مراحل ابتدای فرآیند طراحی ساختمان، نتیجه مطلوبی را در انتهای کار در پی نخواهد داشت.

عقب‌رفتگی و جلوآمدگی در طرح و ایجاد فضاهای پر و خالی در حجم، علاوه بر کاهش صلبیت طرح، به جذابیت بصری نما هم می‌انجامد. از طرفی این دخل و تصرف هوشمندانه در پوسته، فرصتی برای ایجاد فضاهای نیمه‌باز در بنا فراهم می‌کند؛ فضاهای نیمه‌بازی که فرصت ارتباط با طبیعت را هم برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر این بازی با احجام به خصوص در بخش‌‌های شفاف نما، می‌تواند سبب تعدیل شرایط اقلیمی در فضای داخل و سایه‌اندازی مطلوب باشد. یکی دیگر از نکاتی که امروزه متخصصان در طراحی نما در نظر می‌گیرند، نحوه شست‌و‌شوی پنجره‌های نما است. عقب‌رفتگی پنجره‌های نما سبب تسهیل فرآیند پاکسازی نما‌های شیشه‌ای در عین رعایت ایمنی افراد می‌شود.

طراحی نمای ساختمان در تبریز - شرکت معماری تب دیزاین

انتخاب سبک‌ مناسب طراحی نما

سبک هر نما به صورت کلی بر اساس عملکرد ساختمان، علایق کارفرما و … تعیین می‌شود. البته که توجه به بافت بستر طراحی، ضوابط اجرایی، بودجه پروژه و … را در فرآیند انتخاب سبک مناسب نما نمی‌توان نادیده گرفت. امروزه سبک‌های مدرن، کلاسیک و … به صورت متداول در پروژه‌های طراحی نما تبریز و دیگر کلان‌شهرها اجرا می‌شود. مشورت با متخصصان یک شرکت معماری تبریز منجر به انتخاب سبک مناسبی برای پروژه‌های طراحی نما تبریز می‌شود.

یک طرح نما مدرن با خطوط منظم و مسطح، مصالحی جدید و نوآور و رعایت اصولی چون سادگی، تقارن و …، شناسایی می‌شود. استفاده از تکنولوژی روز دنیا، پالت رنگ‌های خنثی، ترکیب جذاب و در عین حال ساده و خوانا، نمای مدرن را سبک مناسبی برای بسیاری از افراد می‌سازد.

نمای کلاسیک یا رومی برگرفته از اصول معماری و عناصر بصری معماری کلاسیک روم و یونان باستان است. سبک‌های معماری اروپای پس از رنسانس را می‌توان معماری کلاسیک در نظر گرفت. ستون‌ها، قاب‌های هندسی، قرنیزها، مصالح سنگی، مجسمه‌‌های کلاسیک، گنبد و …، عناصر بصری نما کلاسیک می‌باشند.

طراحی نما تبریز - دفتر معماری تب دیزاین

توجه به ظوابط در طراحی نما

هر نما می‌بایست بر اساس اصول شهرداری مرتبط با منطقه، طراحی شود. در بسیاری از موارد، مواد و مصالح انتخابی، ارتفاع نما و لزوم توجه به خط آسمان و …، در ضوابط اجرایی و طرح‌های تفصیلی هر منطقه مورد توجه قرار می‌گیرد. تنظیم عملکرد حرارتی نمای ساختمان، ضوابط آتش‌‌سوزی، دسترسی و امنیت هم در تدوین این ضوابط ساختمانی حائز اهمیت است.

طراحی نمای ساختمان در تبریز - استودیو تب دیزاین

نکاتی در مورد پروژه‌های طراحی نما تبریز

  • توجه به سطح مالی کارفرما و میزان بودجه اختصاصی برای پروژه در روند طراحی نما حائز اهمیت است. استودیو معماری تب‌دیزاین قادر به همکاری و ارائه خدمات در قالب پروژه‌هایی با میزان بودجه مختلف است.
  • توجه به اقلیم منطقه در پروژه‌های طراحی نما تبریز نباید فراموش شود؛ چرا که طراحی نما تا حدی به اقلیم منطقه بستگی دارد. طراحی نماهای شیشه‌ای با پنجره‌های بزرگ به خصوص در جهت وزش باد توصیه نمی‌شود.
  • توجه به بافت محوطه در طراحی نمای ساختمان یکی از الزامات است، به عنوان مثال در برخی مناطق شاهد یک ساختمان آجری در کنار ساختمان سنگی هستیم که هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند. با قدم زدن در بافت شهری کاشان متوجه می‌شویم که در طراحی نماهای این شهر به بافت منطقه توجه شده و در اکثر ساختمان‌ها، آجر نما در طراحی نمای ساختمان به کار گرفته شده‌است.
  • استفاده از مصالح بومی، علاوه بر تطابق با اقلیم و بافت به کاهش هزینه‌های اجرایی مربوط به مواد و مصالح نما می‌انجامد. به عنوان مثال اگر در شهر یا استانی زندگی می‌کنید که مصالح سنگی در آن یافت می‌شود، از این متریال در طراحی نمای ساختمان استفاده کنید.
  • توجه به کاربری ساختمان در فرآیند پروژه‌های طراحی نما تبریز و دیگر کلان‌شهرها به شدت حائز اهمیت است. قطعاً پروژه‌هایی با ماهیت و کاربری متفاوت، نتیجه‌های متفاوتی در پی خواهند داشت. میزان شفافیت، نورپردازی و حتی مواد و مصالح و سبک طراحی نما با توجه به کاربری ساختمان (تجاری، اداری، مسکونی و …)، تعیین می‌شود.
  • طراحی نمای ساختمان امری کاملا تخصصی و حرفه‌ای است؛ پس حتماً طراحی نمای ساختمان خود را به کارشناسان واجد شرایط این حوزه بسپارید. شرکت معماری تب‌دیزاین، آماده همکاری با شما در تمام پروژه‌های طراحی نما تبریز و دیگر شهرهای ایران می‌باشد.

طراحی نما تبریز - استودیو تب دیزاین

طراحی نمای ساختمان در تبریز - استودیو تب دیزاین

طراحی نمای ساختمان در تبریز - استودیو تب دیزاین

طراحی نمای ساختمان در تبریز - استودیو تب دیزاین

طراحی نمای ساختمان در تبریز - استودیو تب دیزاین

طراحی نمای ساختمان در تبریز - استودیو تب دیزاین


منبع: espo

پیام بگذارید

Explore
Drag